Twinkle | Digital Commerce

Winst Asos ‘teleurstellend’ met 68 procent gedaald

2019-10-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Overzeese expansie en investeringen zijn oorzaken waarom Britse e-tailer Asos een winstdaling van 68 procent in dit gebroken boekjaar noteert. De winst bedraagt in die periode omgerekend 38,2 miljoen euro. Het bedrijf noemt de resultaten ‘teleurstellend’.

Asos investeerde het afgelopen jaar in robots in de Europese magazijnen en uitbreiding van de faciliteiten in de Verenigde Staten, maar dit ging niet zonder slag of stoot. De nummer 80 in de Twinkle100 was naar eigen zeggen onvoldoende voorbereid op de complexiteiten die bij de groei kwamen kijken en bekent dat het zijn focus op 'product, presentatie en klantbeleving' was kwijtgeraakt.

Nederland en Zweden doen het goed

De verkopen stegen wel. Alle landen bij elkaar laten een groei zien van 13 procent, in Europa is dat 12 procent. Nederland en Zweden waren de twee best presterende Europese landen. Het totale geplaatste bestellingen groeide met 14 procent naar in totaal 72,3 miljoen. De resultaten worden echter gedempt door die aanzienlijke investeringen, omgerekend 29 miljoen euro in 2018 en meer dan 58 miljoen euro dit jaar.

Nick Beighton, de ceo van het bedrijf, zegt in een verklaring dat dit boekjaar een belangrijke periode voor Asos is vanwege die investeringen in het wereldwijde platform. Hij zegt dat het bedrijf werkt aan verbeteringen van operationele kwesties en dat het bedrijf voor het komende jaar een betere uitgangspositie heeft.