Twinkle | Digital Commerce

10 tips voor een recordomzet voor jouw webshop tijdens Black Friday

2019-10-17
1000562
  • [tips]
  • 7:11

Bereid je voor, want dit jaar gaan we rondom Black Friday ongekende e-commerce cijfers zien in Nederland! Daar kun jij van profiteren als je deze tips gebruikt.

Tekst: Robin Blokland en Tom Freriks

De redenen waarom de e-commerce cijfers door het dak zullen gaan:

  • Black Friday wordt steeds populairder. Dit is goed te zien aan zoekvolumes.
  • Black Friday is dit jaar na payday. Waar vorig jaar op 23 november nog niet iedereen zijn of haar loon gekregen had, heeft dit jaar op 29 november iedereen de knip vol.
  • Black Friday valt vlak voor Sinterklaas (en kerst). Wij Nederlanders zijn erg economisch ingesteld, maar hebben ook een kop koffie óf een deadline nodig om werk te verzetten. Ik verwacht daarom dit jaar een extra piek in sint en kerst aankopen op Black Friday. Zet ‘m op @PostNL!

Tip 1: Begin écht ruim van tevoren

Okay, ik geef toe, het is misschien een open deur intrappen, maar toch zijn er elk jaar weer (grote) webshops en winkelketens erg laat met hun voorbereiding. Er komt altijd meer bij kijken dan je denkt, denk aan extra/afwijkende inkopen, extra personeel inzetten, visuals laten maken, campagnes via verschillende kanalen bedenken en opzetten, aanpassingen op de webshop doen (zoals een landingspagina) etc. Dus.. nog niet begonnen? Begin vandaag!

Tip 2: Zorg dat je de drukte aan kunt

Drukte in de winkel is een luxeprobleem, maar zorg wel dat je alle orders goed kunt verwerken en de extra telefoontjes kunt beantwoorden. Is de levertijd langer dan normaal? Zorg dan dat dit duidelijk wordt vermeld. Weet je zeker dat de pakketjes voor Sinterklaas worden bezorgd, dan is dit juist weer een mooie USP!

Zorg trouwens ook dat iedereen in de winkel past. Wanneer de server het al vaker moeilijk heeft gehad door overbelasting dan is dit wellicht de tijd om te upgraden.

Tip 3: Zet ook in op Cyber Monday en Black Weekend

Naast Black Friday heeft ook Cyber Monday (de maandag na Black Friday) de laatste jaren aan populariteit gewonnen in Nederland. Maar ook Black Weekend en Black Week zie je steeds meer voorbij komen. Of de acties nu worden verlengd/vervroegd of dat er verschillende acties zijn op de verschillende dagen, het lijkt er sterk op: meer tijd = meer verkoop.

Tip 4: Zorg voor écht goede acties

Ik snap dat webshop eigenaren als voorbereiding op Black Friday hun magazijn induiken om te kijken waar ze nog te veel voorraad van hebben. Logisch ook, Black Friday is een mooi moment om van die voorraad af te komen. Maar juist met acties op populaire producten trek je de massa!

Een goede actie is het halve werk, echter is de presentatie ook erg bepalend! Zorg voor goede visuals voor zowel op de webshop als voor de campagnes. Ook een Black Friday landingspagina is geen overbodige luxe.

Extra tip: creëer met Google Tag Manager een (dun) balkje op alle pagina’s met de Black Friday actie, met countdown en een link naar de landingspagina.

Extra tip: zorg dat de acties en afprijzingen ook heel duidelijk zichtbaar zijn bij de producten, bijvoorbeeld met een sticker op de productafbeelding.

Tip 5: Kondig acties (vroegtijdig) aan

Voor een optimaal resultaat begin je vroeg met de aankondiging, zowel op de website als binnen de marketingkanalen. Maak er wel wat leuks van, bijvoorbeeld door alvast een sneakpeak van de aanbiedingen te geven of door alvast een unieke kortingscode aan te bieden die men op Black Friday kan innen.

Extra tip: geef de marketeers binnen je organisatie ook e-mail-inschrijvers mee als KPI. Een creatieve aankondiging met dit doel erbij kan heel wat inschrijvers opleveren! Denk aan een kortingscode ontvangen per mail, een winactie op e-mailadres, ‘op de hoogte blijven van de acties’ etc.

Extra tip: gericht adverteren met video-ads kan een mooie introductie geven op jouw Black Friday acties. Ook met weinig budget is dit een mogelijkheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan Bumper Ads.

Tip 6: Verhoog de inzet van kanalen 

Op en rondom Black Friday hebben zoekende consumenten een veel hogere aankoopintentie dan normaal. Daarnaast biedt Black Friday de mogelijkheid om meer mensen te bereiken en de klantenkring uit te breiden. Maak daarom van deze gelegenheid gebruik en zorg dat je extra budget alloceerd voor de inzet van marketingkanalen tijdens deze periode, dit kunnen hogere biedingen zijn in PPC kanalen (zoals Google Ads en Bing Ads) of een hogere e-mailfrequentie. 

Extra tip: ook is Black Friday een goede gelegenheid om je kanalenmix uit te breiden. Zet je bijvoorbeeld nog geen affiliate in? Kortingscode-websites trekken erg veel bezoek in deze periode.

Tip 7: Maak van nieuwe klanten trouwe klanten

Wij zien bij de webshops en winkelketens waar we voor werken elk jaar een flinke piek in ‘nieuwe klanten’ rondom Black Friday. Daarom stopt de Black Friday focus niet na deze dag(en). Zorg dat je inzet op herhaalaankopen bij deze nieuwe klantengroep. Je weet dat deze groep gevoelig is voor aanbiedingen en je weet ook wat ze hebben aangekocht, dus geef deze groep extra aandacht bij je kerstcampagne! Dit kun je doen door bijvoorbeeld (gesegmenteerde) mailings, remarketing met banners en (non-branded) retargeting via Google en Bing Ads in te zetten.

Extra tip: maak Black Friday doelgroepen aan in Google Analytics.

Extra tip: als de ‘Life Time Value’ van klanten bekend is binnen je organisatie kun je én beter berekenen wat de investering van Black Friday heeft opgeleverd én je kunt beter bepalen hoe campagnes ten behoeve van het omzetten van een nieuwe klant naar een trouwe klant heeft bijgedragen aan bedrijfsdoelen.

Tip 8: Stroomlijn online en offline marketing

Online en offline integreren is al jaren een hot topic, maar we zien nog vaak genoeg dat er verschillende afdelingen/eilanden zijn voor online en offline marketing. Dit gebeurt vaak ook met aparte budgetten. Dit kan voor ruis op de lijn zorgen, want aparte afdelingen en aparte budgetten zorgen er ook vaak voor dat je met verschillende doelstellingen te maken hebt. Dit terwijl je met online marketing heel goed kunt sturen op offline omzet én andersom. Is dit het geval in jouw organisatie, zorg dan dat alle Black Friday-campagnes goed worden afgestemd en dat de afdelingen elkaar versterken.

Zorg bijvoorbeeld voor een eenduidige boodschap in zowel de winkels, de webshop als alle marketingkanalen. Stem ook de doelen en KPI’s op elkaar af en zorg dat online en offline marketingactiviteiten elkaar logisch opvolgen en versterken.

Extra tip: maak binnen Google Ads een ROAS (return on ad spend) kolom voor offline omzet én online en offline omzet gecombineerd. Zo heb je gemakkelijk inzichtelijk hoe jouw online advertenties bijdragen aan offline rendement. Je moet dan natuurlijk wel instore visits meten, het conversieratio van de winkels weten en de gemiddelde bestelwaarde in de winkels inzichtelijk hebben. Wel wat werk dus, maar hierdoor heb je wel heel duidelijk inzichtelijk hoe jouw Google advertenties bijdragen aan offline omzet!

Extra tip: het integreren van offline en online in een organisatie kan op allerlei vlakken, van groot tot klein. Marketeers kunnen in ieder geval met relatief weinig tijd marketingactiviteiten aan elkaar verbinden. Een klein voorbeeld ter illustratie: Is er een algemene marketing boodschap via een Youtube advertentie én is er tijdens Black Friday een gratis verzending actie? Dan kun je mensen die de algemene video advertentie hebben gezien, retargeten met een 6 seconden Bumper Ad met de gratis verzenden actie.

Tip 9: Laat Black Friday leven in de organisatie

Een Black Friday-actie gaat door de hele organisatie heen, want vrijwel alle afdelingen krijgen ermee te maken. Denk aan de inkoop van de actieproducten, de content op de webshop, de orderverwerking, de klantenservice etc. Laat Black Friday leven in de organisatie door iedereen hierin te betrekken en maak er een feestje van op de dag zelf. Betrokkenheid van alle werknemers, een bak met enthousiasme, het vaststellen van doelen, het monitoren van KPI’s op de dag(en) zelf en de fles champagne aan het eind van de dag zullen ongetwijfeld de resultaten ten goede komen!

Tip 10: Optimaliseer je verzendproces en maak van elke verzending een feestje 

Grote kans dat je rondom Black Friday aanzienlijk meer orders te verwerken hebt dan tijdens andere momenten in het jaar. Dit betekent ook dat je hierdoor meer verpakkingen in huis nodig hebt om alle producten te verzenden. Sla in ieder geval op tijd je verpakkingen in en wees ruim met inkopen om vervelende situaties in je verpakkingen- en leverproces te vermijden. 

Doordat je tijdens Black Friday waarschijnlijk meer orders te verwerken hebt, is het raadzaam om voor verpakkingen te kiezen die efficiënt in handling zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van een autolock Amerikaanse Vouwdoos? Deze is binnen een handomdraai opgezet en heeft geen tape nodig om de onderkant te sluiten. Of kies voor een verzenddoos met een plak- en scheurstrip. Hierbij hoef je geen tape te gebruiken en maak je binnen een korte tijd heel wat pakketjes verzendklaar.

Wil je slim besparen op portokosten, kijk dan of hetgeen je verzendt past in een brievenbusverpakking. Voorbeelden zijn de populaire brievenbusdoos, maar ook een Envelobox; een kruising tussen een verzendenvelop en brievenbusdoosje. 

Wil je er écht een feestje van maken en je gehele verpakkingsproces professionaliseren, kies dan voor een verpakking bedrukt met jouw logo of slogan. Je creëert hiermee herkenning en de ontvanger zal direct het gevoel krijgen met een professioneel bedrijf te maken te hebben. Je kunt zo ver gaan in branding als je zelf wilt. Past het bij je bedrijf, dan kun je bijvoorbeeld een humoristische tekst plaatsen aan de binnenkant van de verpakking. Zo zorg je voor een glimlach op het gezicht van je klant voordat deze überhaupt het product heeft aangeraakt.  

Robin Blokland is marketeer bij Bunzl Retail & Industry en Tom Freriks is Online Marketeer bij Evoworks