Twinkle | Digital Commerce

Top-10 Duitse webshops haalt minstens half miljard omzet

2019-09-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Alle shops die aan de top staan van de Duitse e-commerce behalen minstens een half miljard euro aan omzet. Dat blijkt uit onderzoek van retailinstituut EHI en Statista.

In de Duitse evenknie van de Twinkle100: 'E-commerce markt Deutschland 2019' komt Amazon net als andere jaren als grootste uit de bus. Op Amazon.de werd vorig jaar voor bijna 9,3 miljard euro verkocht. Op de Amerikaanse webshop van Amazon werd door Duitsers vorig jaar nog eens voor 140 miljoen euro gekocht. Goed voor plek 52 in de ranglijst.

De omzet van de honderd grootste Duitse webwinkels kwam vorig jaar uit op 33,6 miljard euro. Een toename van 10 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Lidl

De top-3 wordt gecompleteerd door Otto.de en Zalando, met een omzet van respectievelijk 3,2 en 1,4 miljard euro. Die eerste drie plekken zijn gelijk aan vorig jaar. De nummer vier is wel veranderd. Vorig jaar stond daar nog Notebooksbilliger.de. Deze heeft nu stuivertje gewisseld met MediaMarkt, met een omzet van 987 miljoen euro. Lidl, dat vorig jaar voor het eerst de top-10 wist te halen, staat stevig op de vijfde plek, met 757 miljoen euro omzet.

Opvallend is volgens de onderzoekers dat de segmenten ‘Kleding’ en ‘Drogisterij & gezondheid’ goed scoren in de top-100. Dit komt voornamelijk door de online groei van Asos, About You, Douglas en Flaconi.