Nederlandse consumenten hebben in de eerste helft van dit jaar 9 procent meer besteed aan het online aankopen van producten en diensten ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Dit komt neer op een bedrag van 12,5 miljard euro. De totale online aankopen stegen met 6 procent naar 124,9 miljoen. Dat is te lezen in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor.
GfK en PostNL analyseerden samen met opdrachtgever Thuiswinkel.org de Nederlandse online b2c-bestedingen in het eerste halfjaar van 2019.
7 miljard euro aan producten
In totaal gaven Nederlandse consumenten 7 miljard euro online uit aan producten (een groei van10 procent) en 5,5 miljard euro aan diensten (7 procent meer). Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt doordat mensen online meer uitgeven (8 procent) en online kopers meer aankopen doen (6 procent). De percentages zijn hoger als alleen naar producten wordt gekeken: 10 en 8 procent.
In de eerste helft van het jaar werden 124,9 miljoen online aankopen gedaan, dat is een groei van 6 procent. De groei voor diensten blijft met 1 procent achter bij die van producten (8 procent). Dat was de afgelopen jaren ook het geval. De groei binnen producten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen food/nearfood (39 procent groei), schoenen & personal lifestyle (+32 procent) en health & beauty (+26 procent).
Food/nearfood een van de grootste productcategorieën
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, voorspelt dat de categorie food/nearfood een ‘enorme driver’ van de Nederlandse e-commerce markt wordt. In het begin liet deze categorie vooral grote groeicijfers zien, dit jaar is de categorie een van de grootste productcategorieën als men kijkt naar de online bestedingen én het aantal aankopen.
Steeds vaker op de mobiel
Consumenten gebruiken steeds vaker hun smartphone om online te shoppen. Deed in het tweede kwartaal van 2018 nog 15 procent van de ondervraagde consumenten dit, een jaar later is dat aantal gestegen naar 22 procent. Ook het aantal online kopers via een smartphone is het afgelopen jaar gestegen: 37 procent van alle online kopers doet een online aankoop op een smartphone, terwijl dit in het tweede kwartaal vorig jaar nog 32 procent was. Mensen shoppen steeds minder vaak op de desktop of een laptop, zo blijkt. Gebruik van de desktopcomputer daalde van 32 procent naar 29 procent, laptopgebruik daalde van 50 naar 48 procent.
Verwachting voor het hele jaar
Thuiswinkel verwacht dat de online bestedingen voor heel 2019 uitkomen op ongeveer 25,9 miljard euro, verdeeld over circa 259,7 miljoen aankopen. Als dit gebeurt, betekent dit een stijging van respectievelijk 9 procent en 7 procent in vergelijking met 2018.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online aankopen stijgen met 6 procent naar 124,9 miljoen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.