Twinkle | Digital Commerce

​De Bijenkorf kiest praktische beeldoplossing

2019-09-18
1000562
  • [case]
  • 3:38

Voor een groot webwarenhuis als de Bijenkorf is het handmatig aanpassen van het formaat van afbeeldingen een tijdrovende aangelegenheid. Automatisering is dan dé uitkomst. Maar dat blijkt zo eenvoudig nog niet, ontdekten de ontwikkelaars.

De lijnen tussen het ontwikkelteam en het contentteam van Debijenkorf.nl zijn erg kort. Beide teams werken op enkele meters afstand van elkaar. 'Eén koprol en ik zit bij de redacteuren', grapt Justin van Zanten, teamleider van de ontwikkelaars van de webwinkel. Dat voordeel moet je niet te gauw onderschatten, benadrukt hij. Het is belangrijk voor een hechte samenwerking en een snelle werkwijze bij het oplossen van problemen. 'Toen wij eind vorig jaar van de collega's van het contentteam hoorden dat de foto's voor de redactionele pagina's steeds meer bewerkingstijd in beslag namen, zijn we met elkaar gaan nadenken hoe we dat economischer en slimmer zouden kunnen aanpakken. Dan kom je al snel op automatic cropping – het automatisch afsnijden van foto's. Daarmee zijn we dan ook gezamenlijk aan de slag gegaan.'

De foto's voor de redactionele pagina's moeten er op elk beeldscherm geweldig uitzien, is het uitgangspunt van de webwinkel. 'Maar een standaardoplossing om de beeldverhouding voor alle foto's op één manier aan te passen is er niet', zegt Martijn Ameling, head of technical development van de Bijenkorf. 'We hebben te maken met verschillende beeldverhoudingen. En wat op het ene formaat goed oogt, kan er op een ander formaat heel slecht uitzien.'

‘Beschouw eindgebruikers binnen je organisatie als je eigen klanten’

Toch kwamen de frontend developers met een bruikbare oplossing die aanvankelijk goed leek te werken voor alle beeldschermformaten. Totdat Van Zanten na enkele weken ontdekte dat er toch weer regelmatig handmatig beelden werden bijgesneden. 'Vanuit de ruimte van het contentteam hoorde ik regelmatig: we moeten nu wel weer erg vaak alles zelf aanpassen. Wat bleek? Onze oplossing had niet voorzien in de bewerking van foto's van schoenen. Schoenen kwamen helemaal niet, of slechts voor een deel, in beeld. En ook op de verkeerde plek op een afbeelding. Logisch, want schoenen staan op de oorspronkelijke foto's nu eenmaal op andere, niet centrale plekken.'

Focuspunten

Beide teams waren terug bij af. En ontdekten dat de speciale eisen voor de foto's van schoenen niet verwerkt konden worden in de bestaande oplossing. 'Het ontwikkelen van een geïntegreerde maatwerkoplossing hiervoor is een tijdrovende aangelegenheid', vertelt Ameling. 'We hebben daarom bewust gekozen voor de meest pragmatische oplossing.' Waarmee hij doelt op de hybride vorm van automatisering waarmee Debijenkorf.nl nu werkt: automatic cropping, maar dan wel mét een helpend handje van de redacteuren. ‘Zij kiezen nu per afbeelding een focuspunt, waarna het automatiseringssysteem herkent op welke wijze de foto moet worden afgesneden voor alle beeldformaten. Uitgangspunt daarbij is dat het product het meest aantrekkelijk in beeld komt. En dus niet het model die het product showt.'

De redacteuren van het contentteam zijn hiermee voor een belangrijk deel verlost van hun repetitieve werk: ze hoeven zelf per afbeelding slechts een focuspunt aan te geven. Het programma rekent vervolgens zelf uit hoe de foto gesneden moet worden. Van Zanten: 'Dat kan via de zijkanten zijn, maar in sommige gevallen ook door aan de boven-en onderkant beeld weg te snijden.'

‘Uitgangspunt is dat het product het meest aantrekkelijk in beeld komt, niet het model’

Learnings

Over de oplossing zijn zowel ontwikkelaars als redacteuren tevreden. 'Uiteindelijk werken we niet volledig automatisch, maar wel bijna helemaal. En natuurlijk: je kunt kiezen voor volledige automatisering. Maar daarin zit ook precies onze belangrijkste learning van dit traject. We hebben gekozen voor de oplossing die niet technologisch geavanceerd is, maar wel praktisch genoeg. Deze is voor ons het efficiëntst. Als we voor de meest geavanceerde oplossing hadden gekozen, zouden we daar waarschijnlijk drie jaar aan moeten werken. Het enige verschil tussen die keuze en de onze is die ene muisklik die onze medewerkers nu zelf moeten doen', aldus Van Zanten.

Een tweede belangrijke learning is de manier van werken binnen de organisatie. 'Wat wij hiervan opgestoken hebben is dat je de eindgebruikers binnen je organisatie – in ons geval dus de redacteuren die met de oplossing moeten werken – moet beschouwen als je eigen klanten. Zie je interne klant als een échte klant. Werk met dezelfde principes en geef ze ook dezelfde prioriteit. We hebben voortdurend snel geschakeld en regelmatig gespard met de collega's en elkaar ook feedback gegeven. Net zoals je dat zou doen in een klantonderzoek. Daardoor konden we ook vrij snel live gaan met deze oplossing.'

Over de Bijenkorf
Warenhuis de Bijenkorf werd opgericht in 1870. De warenhuisketen telt zeven vestigingen in Nederland en een webwinkel, de nummer 10 in de Twinkle100 (2018). Het bedrijf is onderdeel van de Britse Selfridges Group, dat behoort tot de Canadese investeringsmaatschappij Wittington Investments. Online is de Bijenkorf ook actief in België en, binnenkort, in Duitsland.