Twinkle | Digital Commerce

Thuisbezorgd.nl niet bang voor Pizza Maffia

2019-09-13
20481152
  • [nieuws]
  • 2:07

Met Pizza Maffia meldt zich een nieuw bezorgmaaltijdenplatform aan het firmament. Initiatiefnemer Hans Boersma zegt al vijfhonderd restaurants te hebben aangesloten.

Ze hoeven vooralsnog niks te betalen voor opname. ‘Bij ons staan de restaurants zelf aan het roer, zonder afdrachten als rib uit hun lijf’, zegt Boersma tegen Het Parool.

Veel horecaondernemers ‘voelen zich een soort keukenhulp voor Thuisbezorgd’, stelt hij in de krant, omdat ze voor het leeuwendeel van hun omzet afhankelijk zijn van de marktleider, die commissies ‘voortdurend’ zou aanpassen annex verhogen.

Solidariteit

Pizza Maffia moet een betaalbaar en aanvankelijk dus kosteloos alternatief bieden. Boersma hoopt dat de steeds bewuster wordende consument uit solidariteit via Pizza Maffia gaat bestellen. ‘Wil ik als consument bestellen bij een dienst die zijn partners aantoonbaar in de problemen brengt?”

Verdienmodel

Boersma, oprichter van bureau Digital Wizards* uit Amstelveen, verdient voorlopig niks met zijn initiatief. Op Pizzamaffia.nl kunnen geen orders worden geplaatst, de site verwijst hongerige bezoekers naar de aangesloten partners. ‘Wij leveren het platform, zij moeten het menu en de prijzen bijhouden en de bestellingen afwikkelen. Ik vind dat ook de verantwoordelijkheid van de ondernemer (…) We kunnen als webbureau de restaurants wel helpen met het opzetten en onderhouden van een website. En we zijn bezig met het opzetten van een online betaalsysteem, dat we tegen kostprijs willen aanbieden.’

Op de nieuwe site zijn onder andere Twinkle100-spelers Domino’s Pizza, New York Pizza en Spare Rib Express te vinden. Boersma laat Twinkle desgevraagd weten dat die door Pizza Maffia zelf aan de site zijn gekoppeld, 'zonder consent', om de gewenste tractie te krijgen.

Reactie Thuisbezorgd.nl

In een reactie aan Het Parool wenst Thuisbezorgd.nl de nieuwkomer ‘veel succes’. Een woordvoerder laat optekenen: ‘Wij weten uit twintig jaar ervaring dat het nog niet zo makkelijk is. Het is eenvoudig om een ­bestelsite voor eten op te zetten, maar het is erg moeilijk er een te bouwen die bezoekers trekt, die altijd werkt en waar bij problemen een team klaar zit om te helpen. Als mijnheer Boersma denkt dat hij met zeshonderd uur programmeren een goede website bouwt, dan heeft hij nog niet veel ervaring, want zo gaat het niet werken.’

Alternatieve bestelsites

De dominante positie van Thuisbezorgd.nl is veel horecaondernemers een doorn in het oog. Koninklijke Horeca Nederland kondigde een alternatieve bestelsite aan, maar die kwam niet van de grond. Andere nieuwkomers die ondernemers een lagere commissie beloven, waaronder Thuiseten.nl en Happie, staan nog altijd in de kinderschoenen.

Extra verdienmodel

Takeaway.com kondigde eind juli een fusie aan met Just Eat. Eerder deze zomer introduceerde het Nederlandse vlaggenschip Thuisbezorgd.nl een extra verdienmodel, waarin ondernemers een hogere positie op de bestelsite kunnen kopen.

* Digital Wizards legde de ‘weekend webcare’ van de laatste Twinkle100 (2018) onder de loep.