Twinkle | Digital Commerce

Marketing van de toekomst is gebaseerd op gedragsanalyses

2019-10-08
1000562
  • 3:04

De klant van tegenwoordig is beter geïnformeerd, wil overzicht hebben en zelf kunnen kiezen. Speuren op internet is een belangrijk onderdeel geworden van een koopproces. Dit leidt tot veel mogelijkheden, maar hoe kun je nu als aanbieder gevonden worden op internet? Bovenaan Google komen is niet eenvoudig. Adverteren op internet is kostbaar, maar potentiële klanten moeten je wel kunnen vinden.

Hier komen nieuwe platformen als Booking.com, Thuisbezorgd en Airbnb om de hoek kijken. Deze platformen bundelen het aanbod gebaseerd op thema’s en bemiddelen tussen vraag en aanbod op basis van zogenaamde filters. Zo wordt op basis van zoekcriteria snel het gewenste aanbod gevonden. Wilt u reizen? Kijk bij Cheaptickets.nl. Zoekt u een slaapplaats? Ga dan naar Airbnb. Of heeft u liever een hotel, dan hebben Booking.com of Trivago het hele aanbod binnen een seconde inzichtelijk. Alibaba bemiddelt tussen de vraag en een specifiek aanbod namens leveranciers.

Op een platform werken aanbieders samen en zorgen ze ervoor dat het platform wordt gevonden (een bundeling van marketingkracht en -budget). Het is een effectieve manier van samenwerken voor dienstverleners en productaanbieders. Daarnaast ontstaat er ook veel kennis van koopprocessen, klantenvoorkeur en -wensen. Dit kan de basis zijn voor een goede afstemming tussen de vraag van zoekers en het beste aanbod. Eigenlijk is de kracht van dergelijke bemiddelingsplatformen:

  • Kennis van het zoek- en koopgedrag van klanten
  • Geïdentificeerde relaties onder andere door het e-mailadres
  • Gedragsdata als basis voor geavanceerde clustering, analyses en gerichte communicatie
  • Andere verdienmodellen dan alleen transactiewinsten (marges)

Algoritmes zorgen voor communicatie

Maar als de zoeker of koper eenmaal bekend is, moet er worden gecommuniceerd. Dat gaat automatisch met zogenaamde algoritmes. Dit zijn communicatiecycli die steeds automatisch worden aangepast waardoor een individuele communicatie op basis van alle kenmerken van kopers mogelijk is. 

Een platform zorgt samen met deze algoritmes voor een efficiënte marketing en een optimale individuele relatie met zoekers en klanten. Dit is de basis voor de toekomst voor aanbieders zowel b2b als b2c en c2c, vandaag en morgen. Niet meedoen maakt het heel lastig om nog te concurreren. Hier gezamenlijk aan werken leidt tot direct resultaat. Kennis van zoekgedrag, klanten en directe communicatie zijn bestaansvoorwaarden voor de marketing.

Bestaansvoorwaarden gebaseerd op technologie: nieuwe structuren bepalen de concurrentiekracht

Meteen wordt duidelijk wat de nieuwe structuren zijn:

  • Platformen, vooral de multisided (bemiddelings-) platformen zoals Airbnb, Uber en Thuisbezorgd bundelen het aanbod en matchen op basis van individuele behoeften. Samenwerken en inspelen op individuele wensen is een krachtig model en sterker dan het huidige aanbodmodel. Maar wilt u samenwerken met concurrenten gebaseerd op een behoefte-associatie? Deze platformen hebben meerdere verdienmodellen en sterke netwerkeffecten, waardoor ze snel en lucratief kunnen groeien
  • Diepgaande analyses, waarbij de huidige clusteranalyses te beperkt zijn. Ook historische data kenen hun beperkingen aangezien alleen het verleden wordt geoptimaliseerd, maar hoe zit het met ander koopgedrag, individueel gedrag en vooral voorspellend gedrag? Hier zijn op gedrag gebaseerde analyses voor nodig, die leiden tot een voorspellend koopgedrag!
  • Algoritmes zijn automatische processen die op basis van gedrag de communicatie met klanten initiëren. Hierdoor ontstaat een grotere klantenbinding, loyaliteit maar ook meer ‘terugkom’-gedrag. Deze algoritmes, vaak zijn er duizenden of meer, bepalen de communicatie gebaseerd op historisch gedrag en actueel gedrag. Tevens wordt gebruik gemaakt van collaboraties, waarbij soortgelijk gedrag van andere gebruikers wordt ingezet om toekomstig gedrag te kunnen bepalen.
  • Nieuwe verdienmodellen waardoor een organisatie niet meer afhankelijk is van marges. Er is meer geld te verdienen met een (multisided) platform.   

Twinkle Marketplaces Event
Op 29 oktober organiseert Twinkle de eerste editie van het Twinkle Marketplaces Event, in Hotel Van der Valk in Utrecht. Hier kom je meer te weten over verkopen op marktplaatsen en weet je waar je rekening mee moet houden op de korte en lange termijn. Hoe staat het met de ontwikkeling van verticale marktplaatsen, voor specifieke productgroepen? En wanneer loont het om zelf een marktplaats te starten? Naast buitengewoon hoogleraar Cor Molenaar hoor je onder andere presentaties van John Lin, business developer bij bol.com en regional lead Benelux Jacintha de Graaf van Zalando.