Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stopt grotendeels met gebruik opvulmateriaal

2019-08-29
1000562
  • 1:24

Bij zo’n driekwart van de verzonden pakketten door bol.com wordt dit jaar geen opvulmateriaal gebruikt. Het is een volgende stap in de duurzaamheidsambitie van het platform. Na eerder het ompakken te verminderen.

Volgens het bedrijf worden de pakketten zonder de gerecyclede papieren opvulling verstuurd. Dit is mogelijk omdat de verpakkingsmachines van het bedrijf de pakketten nog nauwkeuriger kunnen vouwen en het bedrijf gebruikmaakt van een nieuw vuladvies bij handmatig inpakken. Naast het reduceren van het verpakkingsmateriaal kent het schrappen van de opvulling nog een voordeel: de pakketjes worden namelijk kleiner waardoor er meer mee kunnen in de bezorgbus.

Het is de bedoeling dat het aandeel pakketten zonder opvulmateriaal de komende jaren nog groter wordt. Maar duidelijk is wel dat het bedrijf dit jaar aangrijpt om grote duurzaamheidsslagen te maken, legt Lead MVO en duurzaamheid Jori Ebskamp uit. 'Het komt onze tien miljoen klanten, onszelf en het milieu ten goede wanneer we het verpakkingsmateriaal tot een minimum weten te beperken.'

Bol.com voert deze maatregelen door om sneller de co2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. De verpakkingen, dus de dozen en vulling, zijn goed voor een vijfde van de totale uitstoot van het berdrijf. Daarom kan de Twinkle100-aanvoerder ‘een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.’

Plastic zak

Eerder werd ook al bekend dat bol.com een extra verzendverpakking heeft ontworpen voor producten die wel bescherming nodig hebben. Zo worden ‘zachte’ producten, zoals handdoeken, rugzakken, sokken en meer kleding in een verzendzak van gerecycled plastic verstuurd.

In 2025 wil bol.com de co2-uitstoot per verpakking terugbrengen tot nul gram

Lees ook: 'Verzenden zonder omdoos; reeel of toekomstverhaal?' (Twinkle 6 2019)