Bij zo’n driekwart van de verzonden pakketten door bol.com wordt dit jaar geen opvulmateriaal gebruikt. Het is een volgende stap in de duurzaamheidsambitie van het platform. Na eerder het ompakken te verminderen.
Volgens het bedrijf worden de pakketten zonder de gerecyclede papieren opvulling verstuurd. Dit is mogelijk omdat de verpakkingsmachines van het bedrijf de pakketten nog nauwkeuriger kunnen vouwen en het bedrijf gebruikmaakt van een nieuw vuladvies bij handmatig inpakken. Naast het reduceren van het verpakkingsmateriaal kent het schrappen van de opvulling nog een voordeel: de pakketjes worden namelijk kleiner waardoor er meer mee kunnen in de bezorgbus.
Het is de bedoeling dat het aandeel pakketten zonder opvulmateriaal de komende jaren nog groter wordt. Maar duidelijk is wel dat het bedrijf dit jaar aangrijpt om grote duurzaamheidsslagen te maken, legt Lead MVO en duurzaamheid Jori Ebskamp uit. 'Het komt onze tien miljoen klanten, onszelf en het milieu ten goede wanneer we het verpakkingsmateriaal tot een minimum weten te beperken.'
Bol.com voert deze maatregelen door om sneller de co2-uitstoot van het bedrijf te verminderen. De verpakkingen, dus de dozen en vulling, zijn goed voor een vijfde van de totale uitstoot van het berdrijf. Daarom kan de Twinkle100-aanvoerder ‘een aanzienlijke impact maken op het verkleinen van de directe ecologische voetafdruk.’
Plastic zak
Eerder werd ook al bekend dat bol.com een extra verzendverpakking heeft ontworpen voor producten die wel bescherming nodig hebben. Zo worden ‘zachte’ producten, zoals handdoeken, rugzakken, sokken en meer kleding in een verzendzak van gerecycled plastic verstuurd.
In 2025 wil bol.com de co2-uitstoot per verpakking terugbrengen tot nul gram
Lees ook: 'Verzenden zonder omdoos; reeel of toekomstverhaal?' (Twinkle 6 2019)
Terwijl ik meer klachten krijg van klanten over beschadigde producten. Dure dvd boxen waarvan de hoekjes beschadigd zijn omdat ze los in een doos zitten zonder opvulling. Intussen zijn steeds minder producten van Bol.com zelf en is het de zakelijke verkoper die opdraait voor slechte verpakking en de schade die daarop volgt want Bol.com neemt geen enkele verantwoordelijkheid. Op dat vlak is Amazon veel beter, beschadigde FBA bestellingen betalen zij gewoon terug omdat het hun verantwoordelijkheid is goed in te pakken. Tijd dat Bol.com zijn verantwoordelijkheid neemt. De reactie is nu dat verkopers kiezen voor lvb net zoals ze dus ook voor een andere fulfillment partner kunnen kiezen als ze niet tevreden zijn van Bol.com. Een bizarre instelling hoor want Amazon geeft nog excuses bovenop, Bol.com zegt gewoon als je beter vindt ergens anders, gewoon overstappen.
Mooie milieu meelift praatjes van Bol Ze kunnen beter zorgen dat klanten betalen aan de werkelijke verzend en retour kosten. Dan gaan de klanten beter lezen en zullen de enorme aantallen met onzin retouren ontstaan uit desinteresse en niet lezen artikel omschrijving ook drastisch omlaag. Klant reacties als "wat maakt het uit? retour is toch gewoon gratis" stuiten mij tegen de borsten en geven het type klant mooi weer op bol.com. Je kan het ze niet eens kwalijk nemen want zo heeft BOl zijn klanten de afgelopen 5 jaar ook opgevoed met die (gratis) leugens marketing trick.
Daar valt veel meer co2 uitstoot beperking mee te behalen dan dat beetje bescherming materiaal wat al ook op kosten van de verkoper mee reist.
Dat papier kost bol ook wat geld en betalen voor retour kost hun (zogenaamd) omzet en dat is dus ook fee opbrengst. Zo BOL op 2 fronten maar uiteindelijk ten kosten van de externe verkoper. net zoals kristof ook uiteen zet.
Wanneer vertelt BOL dan ook gewoon zijn werkelijke intenties en de waarheid hoe het werkelijk achter de schermen in elkaar steekt.
En misschien dat twinkle ook eens een echt journalistiek kritisch stukje kan schrijven Ik zie geen enkel stukje verschijnen over de online giganten waar de berichtgeving (berichtgever zijn eigen marketingverhalen) ook journalistiek uiteen gezet wordt in nieuws, oplossing en vooral de gevolgen en mening ipv zoals nu weer een door BOL betaald marketing verhaaltje hier te adverteren.
Ik zit er niet zo "strak" in als Nicole maar vindt het zeker ook een zeer belangrijke taak van bol.com om hun andere klant, de koper, op te gaan voeden. Retouren kosten heel veel kapitaal en extra handling met alle kosten vandien. Wij hebben relatief gezien ook de meeste retouren van bolklanten. Maak de particulier daarvan BEWUST en dat heeft naar mijn mening zeker zoveel impact als efficiënt verpakken. Denk bijv. aan een positieve beloning. Bijv. 10x niets geretourneerd geeft je als klant een bepaalde, groene, status....Zeker het overwegen waard.
Wat een negativiteit in de reacties! Ik begrijp waar jullie vandaan komen maar jullie gaan uit van het slechtste geval vanuit het perspectief van jullie eigen business. Is het niet juist goed dat deze partij bezig is met duurzaamheid? Denk dat anderen daar een voorbeeld aan mogen nemen. Als niemand dit doet is er op den duur geen aarde meer om je producten te verkopen. Ik zeg lekker bezig!
@Bertus, het gros van de consumenten is er gewoon weg niet van gediend om iets te ontvangen wat niet in een omverpakking zit ( de buren zouden zomaar eens kunnen zien wat er nu weer afgeleverd wordt ) waarbij heel veel Nederlandse consumenten een product retour sturen als de verpakking beschadigt is. De inhoud mankeert niets, de doos wordt toch weggegooid, maar hij moet wel tip top zijn. Anders komt de bestelling gewoon weer retour. Hierdoor heb ik het opgegeven om milieuvriendelijk te verzenden. Gewoon alles goed verpakken en/of omwikkelen.