Twinkle | Digital Commerce

Bakker.com zoekt internationale groei middels marktplaatsen en retailers

2020-01-15
1000562
  • 2:00

Online tuinspecialist Bakker.com richt zich na het faillissement en de daaropvolgende doorstart vol op de uitbreiding van zijn online activiteiten. Via markplaatsen, retailers en als fulfilment- en servicepartner.

Dat vertelt marketplace manager Tom Pragt in aanloop naar het CrossBorder Event, dat op 3 oktober in Mereveld in Utrecht plaatsvindt. Bakker.com is al actief op marktplaatsen als bol.com en Amazon, waarbij de focus vooral op die laatste ligt.

Nieuw is de samenwerking met andere retailers. Sinds kort werkt Bakker.com bijvoorbeeld samen met de Duitse bouwmarkt Obi. Dat bedrijf koopt producten in bij Bakker.com en verkoopt ze onder eigen label op hun eigen site. Het aanbod wordt in overleg met de webshop bepaald en Bakker.com verzorgt voor die producten de fulfilment en content. Er zit dus een groot verschil in de samenwerking van Bakker.com met marktplaatsen en andere retailers. ‘De retailers kunnen daarbij gebruik maken van de geoliede machine die we hier in Lisse, waar we zijn gevestigd, hebben staan. Het is een verrijking voor hun site.’ Volgens Pragt komen er dit jaar waarschijnlijk nog meer retailers die op deze manier met Bakker.com samenwerken. ‘We zijn druk bezig om dat uit te breiden.’

Meer leveropties in meer landen

Het verrijken van andermans site is echter niet het enige waarop de online bloemen- en plantenverkoper zich richt. Ook het uitbreiden van service in de elf landen waar het verkoopt staat op het programma. Pragt: ‘Het merendeel van onze omzet komt uit het buitenland. Onze focus ligt dus ook op die internationale groei. En het optimaliseren van de bestaande landen. In Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, daar ligt onze hoofdfocus. Daar bieden we “vandaag besteld, morgen of overmorgen in huis”. Dat willen we ook gaan uitbreiden naar de andere landen. Zodat we daar ook een constante leverperformance hebben.’

Het houden van focus op internationale markten en groei is ook de boodschap die Pragt tijdens het event wil overdragen. Maar ook het leren kennen van de lokale bevolking is van belang. Pragt: ‘Duitsers willen bijvoorbeeld met “u” aangesproken worden. En in Italië is het gebruikelijk om aan de deur te betalen. Dat soort dingen daar moet je wel rekening mee houden, als je succesvol in het buitenland wil zijn.’

CrossBorder Event
Tom Pragt is één van de sprekers op het CrossBorder Event, 3 oktober in Mereveld, Utrecht. Naast de presentatie van Pragt hoor je daar andere verhalen van retailers die succesvol zijn in het buitenland, zoals E-luscious, Amsterdenim en meer.