De Zwitserse retailgroup Migros wil de komende jaren omgerekend 8,5 miljard euro investeren in nieuwe winkelconcepten, lagere prijzen en het online kanaal. Zowel Hotelplan als Mibelle zijn kind van de rekening. Voor beide onderdelen wordt een nieuwe eigenaar gezocht.
Naar eigen zeggen wil de Migros Group de ‘aantrekkelijkheid van haar kernactiviteiten voor klanten vergroten’. Daarom neemt het bedrijf afscheid van Hotelplan en Mibelle. Die eerste is een touroperator, Mibelle is leverancier van cosmetische artikelen. Migros heeft geen ruimte meer voor deze onderdelen en zet ze dus in de etalage.
Daarnaast heroverweegt het bedrijf zijn speciaalzaken. Voor SportX en Melectronics worden in ieder geval nieuwe eigenaren gezocht. Bike World, Do it + Garden, Micasa en OBI zitten nog in de wachtkamer.
Drie pijlers
Het afstoten en heroverwegen is volgens Migros nodig om toekomstbestendig te blijven. In 2021 werd besloten in te zetten op drie bedrijfsonderdelen, retail, financiële dienstverlening en gezondheidszorg. Geïnvesteerd wordt in een nieuw winkelconcept voor supermarkt Denner en betere logistiek voor diezelfde supermarkt en online telg Digitec Galaxus. Ook wordt het eigen online kanaal uitgebreid.
De verkoopprocedure van Hotelplan en Mibelle zal volgens Migros geruime tijd gaan duren, zonder daar een exacte einddatum op te plakken. ‘De succesvolle toekomst van deze bedrijven is erg belangrijk voor ons. Omdat Migros door haar strategische focus niet langer de ideale eigenaar is, wil het zorgvuldig op zoek gaan naar geschikte kopers. We zijn specifiek op zoek naar nieuwe eigenaren die een sterke basis hebben om het bedrijf succesvol vooruit te helpen’, aldus Mario Irminger, voorzitter van de algemene directie de Migros Group.
Door het portfolio uit te dunnen komen uiteindelijk zo’n 1.500 banen te vervallen. Het bedrijf belooft wel getroffen medewerkers te ondersteunen bij het vinden naar een nieuwe baan.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Eigen kanalen eerst bij Migros, stoot dochterondernemingen af