Twinkle | Digital Commerce

‘Verkoop op Prime Day stijgt dit jaar met 46 procent’

2019-07-22
1000562
  • [nieuws]
  • 2:00

Vandaag en morgen krijgen Prime-leden van Amazon toegang tot duizenden aanbiedingen en miljoenen kortingen. Het koopjesfestival van Amazon duurt dit jaar voor het eerst twee volle dagen, een halve dag langer dan vorig jaar.

Amazon noemt het zelf 'een tweedaags prijzencircus vol aanbiedingen'. Vorig jaar was het volgens Amazon zelf het grootste evenement in de geschiedenis van het bedrijf. Ruim 100 miljoen producten werden toen verkocht.

Internet Retailer Magazine verwacht dat de verkopen op Prime Day dit jaar met 46 procent zullen stijgen, met meer dan zes miljard dollar aan verkochte producten. Het medium ging voor 2018 uit van gross merchandise sales van 4,19 miljard dollar.

Nu twee dagen

De groei dit jaar komt waarschijnlijk voor een groot deel omdat de actie nu twee dagen duurt. Internet Retailer gaat er ook vanuit dat er dit jaar meer verkopers en merken meedoen. Daarnaast zijn er ook meer Prime-abonnees.

Onderzoeksbureau Coresight Research zit iets lager met zijn schatting en verwacht dat shoppers wereldwijd 5,8 miljard dollar op Prime Day zullen uitgeven. De schatting van dit onderzoeksbureau voor vorig jaar was 3,9 miljard dollar. Amazon zelf doet geen uitspraken over verkoopcijfers.

Prime-abonnees

Hoewel Amazon zelf niet wil zeggen hoeveel mensen wereldwijd een Prime-abonnement hebben, becijferde Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) dat het er minstens 105 miljoen moeten zijn. Toen Amazon in 2015 met Prime Day startte, waren het er 44 miljoen.

Staking

Vorig jaar had Prime Day te kampen met technische storingen. En net als vorig jaar wordt er nu ook weer gestaakt in Duitse distributiecentra op zeven locaties. De Duitse vakbond Verdi wil op Prime Day aandacht voor de ‘slechte arbeidsomstandigheden en te lage lonen’: ‘geen korting op onze inkomens’, aldus de vakbond. Het is nog onduidelijk of de staking gevolgen heeft voor bestellingen die Nederlanders op Prime Day doen. Amazon zelf zegt dat dit niet het geval zal zijn.

Onderzoeksbureau RetailMeNo meldt dat 250 Amerikaanse retailers (waaronder Target, eBay, Best Buy, Walmart) eigen koopjesfestijnen houden om zo de competitie met Amazon aan te gaan. In 2018 jaar waren dat 194 retailers.

Niet zo’n handig tijdstip

Vorig jaar noemde bijzonder hoogleraar eMarketing en Distance Selling Cor Molenaar het tijdstip, in de zomervakantie, voor Nederlanders niet zo handig. ‘De timing is niet bepaald gunstig voor Nederland. De koopintentie is op dit moment laag, vanwege het mooie weer natuurlijk, maar vooral door de vakanties. Nu bestellen vanaf je vakantieadres is geen optie, de buren zijn vaak ook op vakantie.’