Amazon ondervond dit jaar tijdens zijn koopjesfestival meer concurrentie van andere retailers dan andere jaren. 15 juli voorspelde RetailMeNot nog dat 250 winkels ook koopjesacties zouden houden, maar stelde dit later bij naar 300 grote en kleine winkels. Ter vergelijking, in 2016 waren het er 27.
Het ging bij de concurrenten ook vaak om het aanbieden van ‘gratis verzenden’, iets waar Amazon op inzet met het Prime-abonnement waarbij klanten voor een vast bedrag geen verzendkosten hoeven te betalen.
Adobe berekende dat Prime Day goed voor de hele sector is. Grote retailers zagen in de Verenigde Staten op maandag een groei van 64 procent in de e-commerce omzet. Adobe voorspelt dat Prime Day 2019 ervoor zorgt dat de e-commerce verkopen in die periode meer dan twee miljard dollar zullen zijn.
Prime-abonnement voor de aanbiedingen
Onderzoeksbureau Captify ontdekte dat het aantal internetzoekopdrachten in de VS voor ‘Canceling Amazon Prime’ op maandag, de eerste dag van Prime Day ,18 keer hoger was dan de dag daarvoor. Die gegevens suggereren dat klanten voor de snelle winst gingen: afgeprijsde gadgets scoren zonder bereid te zijn om een Prime-abonnement voor een langere termijn te willen afsluiten.
'Retentieplan overwegen'
Captify zei in een persbericht: ‘Als Amazon hoopt dat Prime Day voor meer abonnees zorgt, dan moet het wellicht zijn retentiemarketingplan eens overwegen. Uit de zoekopdrachten blijkt dat consumenten abonnee worden om koopjes te scoren en daarna snel hun lidmaatschap weer opzeggen.’
De zoekopdrachten voor andere Amerikaanse retailers als Best Buy, Walmart en eBay scoorden ook hoger op Prime Day dan de dag daarvoor, met respectievelijk 255 procent, 130 procent en 72 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Concurrenten Amazon liften mee op succes Prime Day
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.