Twinkle | Digital Commerce

'Consumenten haken af bij incomplete online productinformatie'

2019-07-17
1000562
  • 1:36

Als in een webshop nauwelijks of onjuiste productinformatie is te vinden, dan is dat vergelijkbaar met een product niet op voorraad hebben. Dat zegt GS1, uitgever van Global Trade Item Numbers (GTIN) annex European Article Numbers (EAN’s).

‘Staat er op de productpagina “blauwe bank”, maar staat er een afbeelding van een rode stoel, dan bestelt niemand die. Consumenten haken af en gaan op zoek bij uw concurrent’, waarschuwt de organisatie. Het geven van accurate en betrouwbare informatie is dus noodzakelijk.

Rapport

Bedrijven verzamelen en analyseren steeds meer (product)informatie om van die data waardevolle verkoopinformatie te maken, zo is te lezen in het rapport ‘Trend Research 2018-2019: Identifying opportunities for GS1 to address today’s industry challenges’.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: ‘Dankzij internet en smartphones is iedereen gewend geraakt op ieder moment toegang te hebben tot productgegevens. Tegen die achtergrond moeten de voordelen die productinformatie voor retailers, leveranciers en vooral consumenten zelf opleveren, niet onderschat worden.’ Dat de informatiezoekende consument het voortouw heeft genomen, heeft gevolgen voor vele sectoren, zegt GS1.  Het loont dus de moeite om kritisch te kijken naar de productinformatie die op de website staat.

Kiezen van verkeerde maat

Bijvoorbeeld in de fashion. 60-65 procent van alle retourzendingen komt omdat er een verkeerde maat is gekozen. Als de klant beter wordt geholpen bij het kiezen van de juiste maat, daalt het aantal retouren en de kosten die daarmee gemoeid zijn. Ook is het verstandig om het aanbevelen van relevante items te verbeteren.

‘Als ware surfers’

GS1 waarschuwt dat de kans groot is dat app-ontwikkelaars zich op de identificatiestandaarden (zoals EAN-codes) zullen storten om ‘er allerlei handige apps mee te maken’. Dit draagt bij aan de ontwikkeling waarbij verkoopkanalen samensmelten en consumenten ‘als ware surfers van de ene stroom in de andere glijden’. Webshops moeten dus een naadloze, geïntegreerde en betrouwbare koopervaring bieden, anders gaan andere partijen dit doen, luidt het advies.