Twinkle | Digital Commerce

Intersport regelt techniek straks vanuit centraal platform

2017-07-03
17781000
  • 1:07

Intersport wil zijn online organisatie beter gaan regelen via een centraal platform, dat wordt aangestuurd vanuit het hoofdkantoor in Zwitserland. De Nederlandse tak van het bedrijf wordt deze herfst gekoppeld. ‘Het gaat om synergievoordelen tussen de landensites’, vertelt Euretco’s manager omnichannel Rik Klercq.

Het nieuwe platform wordt als eerste geschikt voor Intersport’s digitale operatie in Denemarken en Nederland. ‘Alle techniek is straks centraal georganiseerd’, aldus Klercq tegen Twinkle. ‘Daarbij kun je denken aan een centraal PIM- en CMS-systeem, of productbeschrijvingen van de artikelen die overal verkocht worden en fotografie. Dit wordt nu nog door elk land afzonderlijk ontwikkeld en geproduceerd.’

Ondersteunt lokale platformen
Vervolgens werkt ieder land zijn lokale assortiment en vertalingen uit. ‘Nederland behoudt gewoon zijn lokaliteit, net als de andere markten. Dat wil zeggen, dat het assortiment wordt aangepast aan de lokale klantwens. Het centrale platform ondersteunt de lokale e-commerce operaties.’

Niet in kanalen denken
Uiteindelijk wil Intersport zijn internationale positie verstevigen. ‘Dan heb je zowel online als in de winkels één consistent beeld nodig’, vertelt Klercq. ‘Wij denken niet in kanalen en leggen de focus dan ook niet op het online aandeel (1 procent, red.), maar op het omnichannel resultaat, waaronder  het ROPO-effect (research online, purchase offline, red.). 80 procent van onze aankopen wordt door online beïnvloed; ons gaat het er vooral om dat klanten bij ons kopen. Dat zij fan van ons internationale merk zijn.’