Twinkle | Digital Commerce

Digitec Galaxus laat klanten zélf productinformatie aanvullen en verbeteren

2024-01-05
1000562
  • 1:52

Het Zwitserse online warenhuis Digitec Galaxus neemt een bekende functie van Wikipedia over. Het bedrijf laat klanten voortaan zelf ontbrekende of onjuiste productinformatie op hun webshop bijhouden en aanpassen.

Dat laat het bedrijf weten in een blogpost. De nieuwe stap geldt als aanvulling op de huidige inzet van Digitec Galaxus om het 6,3 miljoen producten tellende assortiment van productinformatie te voorzien. Zo heeft het bedrijf onder andere een team van vijftig man tot zijn beschikking.

Toch sluipen er nog veel fouten in productinformatie, ontbreken delen of soms zelfs helemaal. Het bedrijf zegt met duizenden verschillenden leveranciers te werken die allemaal verschillenden namen, eenheden en formaten aanhouden.

Eind 2022 besloot het bedrijf daardoor het publiek in te zetten om productinformatie aan te vullen. Nu, ruim een jaar later, is deze dienst live. In het afgelopen jaar zou het bedrijf 42 miljoen waarden aan productinformatie hebben aangepast.

Digitec Galaxus benoemt ook een voorbeeld: Digitec Galaxus benoemt ook een voorbeeld: de ene smartphoneleverancier noemt de kleur ‘zwart’, een andere ‘black’ en wij slaan de kleuren in ons systeem op als ‘kleurgroep’ en ‘exacte kleurnaam’, wat in dit geval 'obsidiaan’ is. Al deze gegevens moeten we in ons systeem toewijzen. Het merendeel gebeurt automatisch. Als het niet automatisch lukt, regelt het PCD-team het. De gemeenschap kan nu ingrijpen en corrigeren als gegevens ontbreken of onvolledig zijn.

Niet alle klanten kunnen de productinfo wijzigen. Dit geldt alleen voor ingelogde gebruikers die minimaal niveau 2 hebben. Digitec Galaxus werkt met een systeem waarbij klanten in niveau stijgen als ze een bepaald aantal bestellingen plaatsen.

Voor nu handmatige controle

Wijzigingen worden uiteraard wel door het team van het online warenhuis gecontroleerd. Als klanten een wijziging doorvoeren, is deze in eerste instantie voor iedereen zichtbaar met een opmerking. Deze verdwijnt zodra het wijzigingsverzoek is beoordeeld. Klanten kunnen ook vrije tekst invoeren. In dat geval wordt eerst de wijziging gecontroleerd voordat deze voor iedereen te zien is. Op deze manier wil het bedrijf voorkomen dat grappenmakers hun kans pakken. Later wil Digitec Galaxus de controle via kunstmatige intelligentie automatiseren, zodat de tussenstap van het eigen team verdwijnt.

In onderstaande video laat het bedrijf zien hoe het aanpassen er in de praktijk aan toegaat.