Het Scandinavische modemerk NA-KD groeit heel snel. Ook in Nederland. Het werd daarom tijd voor een Nederlandse website. Het geheim van het succes van de online shop? De inzet van influencers.
NA-KD is een Scandinavische online shop met zowel externe merken als private labels. De webwinkel heeft zijn succes voornamelijk te danken aan influencer marketing. Op de internationale site komen maandelijks ruim acht miljoen bezoekers uit 170 landen. Producten worden verstuurd naar honderd landen, en ruim zeshonderd retailers wereldwijd verkopen het merk NA-KD.
Het is een van de snelstgroeiende e-commerce mode labels en die groei is ook te zien in de Benelux-markt. Het aantal online aankopen verdubbelde hier in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijking met 2018. Tijd voor focus op de Nederlandse markt dus, vond NA-KD. Na eerst een flagship store in september 2018 in Amstelveen te hebben geopend, ging 25 april de Nederlandstalige site live op Na-kd.nl.
Nina Box, marketingmanager Benelux van NA-KD: ‘We zijn een global brand dat investeert in lokale markten en de specifieke benadering daarvan. Bijvoorbeeld als het gaat om lokale content en community-building.’
Social media
NA-KD, dat in 2015 begon met het online verkopen van mode, zet vooral in op social media. Op Instagram volgen 2,1 miljoen mensen het modemerk. Box: ‘Vorige week hebben we de Nederlandstalige Facebook-pagina gelanceerd, waar mensen updates over onze producten en acties kunnen lezen en zich kunnen aanmelden voor events. Bijvoorbeeld voor die op 28 juni in onze NA-KD brand store in Amstelveen.’ De teller van de paginalikes staat inmiddels op meer dan 558.000. ‘En er is ook een Nederlandse Whatsapp-groep die NA-KD Insiders heet waar fans exclusieve updates ontvangen.’
Modegerichte influencers
NA-KD is groot geworden door de inzet van influencers, dat zijn er nu tweeduizend, die samen goed zijn voor 6.000 influencer-campagnes per maand. Ze spelen een cruciale rol in het inspireren van de klant.
Box: ‘Foto’s en video’s van inspirerende mensen in kleding waar mensen naar op zoek zijn, zijn veel effectiever dan online banners. We richten ons voornamelijk op modegerichte influencers die jonge vrouwen (17-35 jaar, KF.) bereiken. We werken met een beperkt aantal influencers die hun eigen collectie ontwerpen. We luisteren naar de ideeën die ze hebben over het ontwerpen van de kleding. De meeste influencers waarderen het dat NA-KD zich als een adviseur opstelt in hoe ze hun eigen modecollectie kunnen opbouwen en in de markt zetten.
'Afhankelijk van het succes van de eerste collectie, volgen er meerdere. Met de Nederlandse influencer Anna Nooshin hebben we inmiddels als zo’n drie collecties gemaakt.’ Andere influencers die collecties bij NA-KD hebben zijn de Belgische Camille Botten en Céline & Talisa.
Offline en online
Hoe belangrijk zijn fysieke winkels voor NA-KD? Box: ‘We zijn altijd op zoek naar nieuwe interessante locaties voor een pop-up store of een brand store. Het werkt het beste als offline en online shopping hand in hand gaan. We weten ook dat veel van onze klanten ons merk online en offline willen vinden.’ Naast verkoop via de eigen site verkoopt het modemerk ook via winkels van JHP fashion, Invito, wehkamp en Hudson’s Bay, About You en Zalando.
NA-KD is van plan de komende jaren te blijven investeren in lokale marktstrategieën en de inzet van en social media omdat het een bewezen succesvolle strategie is, zegt Box. ‘We willen NA-KD nog verder uitbouwen als wereldwijd merk. Met behulp van influencers.’
De nieuwe H&M? zeer benieuwd hoe dit verder gaat.
Mooie website. Hopelijk zien we ze snel in Amsterdam!
Nog niet zo lang geleden viel de beslissing dat de Nederlandse publieke omroep grotendeels reclamevrij wordt. investeren in influencer samenwerkingen zoal Instagrammers, YouTubers vloggers die met content de doelgroep bereiken wordt de nieuwe manier van adverteren.
Net een eerste online grote bestelling gedaan via de webshop, lees ik daarna op de facebookpagina van NA-KD niet zulke goede recenties: 1. Dat de bestelling lang duurt +_3 weken. 2. Flut kleding is goedkoop en niet kwalitatief. 3. Je contact moet opnemen wil je je geld terug krijgen. Klopt dit?? Zou iemand mij dit willen laten weten? Ik krijg het er spaans benauwd van????