57 procent van de kinderen tussen de 6 en 16 jaar wordt verleid door advertenties op Instagram. Online video’s zijn hierbij het populairst. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van consultancybureau Wunderman Thompson Commerce.
De onderzoekers geven in het nieuwe ‘Generation Alpha’-rapport aan dat influencers in het leven van de volgende generatie shoppers een belangrijke rol spelen. Hoewel vrienden (28 procent) de meeste invloed hebben op het koopgedrag van deze kinderen, staan vloggers en bloggers op de tweede plaats met 25 procent. Invloed van familie staat op de derde plaats (21 procent).
Gevolgen voor het retaillandschap
14 procent van deze generatie ziet het zitten dat hun favoriete influencer in de toekomst een eigen winkel gaat exploiteren. De onderzoekers geven daarom aan als die influencers samenwerkingen met retailers aangaan of zelf een retailer worden, dit gevolgen kan hebben voor het retaillandschap. Sowieso betekent het meer concurrentie. Tip van de onderzoekers: bedrijven dienen de connectie tussen influencer en consument te erkennen en de influencer-trend goed in de gaten te houden.
De makers van het rapport hameren op bewustwording van de grote invloed van social media op deze jonge kinderen. 57 procent van de kinderen zegt dat het zien van advertenties van producten op Instagram hen verleidt tot een aankoop. Het type content is hierbij wel belangrijk. Online video’s zijn met 24 procent het populairst, maar ook social-mediapostings (19 procent) en televisieadvertenties (19 procent) zijn populair.
Amazon heeft geen ‘influencer marketing’ nodig
Amazon heeft blijkbaar geen ‘influencer marketing’ nodig, concluderen de onderzoekers. De retailgigant is een van de tien meest erkende en geliefde merken onder deze kinderen. 84 procent heeft gehoord van Amazon, 70 procent van hen is bekend met Amazons loyaliteitsprogramma Prime. 12 procent van hen kent oprichter Jeff Bezos.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen loont
66 procent van de alpha’s geeft aan graag bij duurzame bedrijven te willen kopen, net als bij ondernemingen die maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Fysieke winkel blijft relevant
Nog een tip van de onderzoekers: bedrijven moeten niet alleen nadenken over hun strategie voor de komende één of twee jaar, maar ze moeten zich ook afvragen waar ze over vijf tot tien jaar staan. Over tien tot twintig jaar denkt 19 procent van de ondervraagde kinderen producten te kopen in een fysieke winkel. Het hebben van een fysieke winkel blijft dus relevant. 11 procent ziet het voor zich dat zij over tien jaar vanuit hun gedachten producten gaan kopen. Ze geloven zelfs dat ze meer zullen shoppen via deze zogenaamde ‘brain-computer interfaces’ dan met voice-assistenten (9 procent) of social media (5 procent).
Bezorging
De kinderen werden ook gevraagd naar pakketbezorging. Ze zijn minder geduldig dan volwassenen. Ze zijn bereid gemiddeld 2,23 dagen op hun pakketje te wachten, voor volwassen is de acceptabele tijdsduur 2,95 dagen. 20 procent van de ondervraagde kinderen geeft aan nooit iets te kopen bij een retailer die niet de volgende dag kan bezorgen. 83 procent van de kinderen zou graag zien dat hun pakketje nog sneller bezorgd wordt als ze het eenmaal hebben besteld.
Bedrijven zullen bijvoorbeeld met Facebook en Amazon moeten samenwerken, om ervoor te zorgen dat klanten hun goederen en diensten ook via deze retailgedreven ecosystemen kunnen kopen. Maar het aanmoedigen van klanten om via eigen platformen rechtstreeks bij hen te kopen, blijft ook belangrijk voor retailers en merken. De enige manier waarop retailers en merken dit kunnen doen is volgens de onderzoekers door te kijken naar diensten, producten en ervaringen die de koopkracht van generatie Alpha weet te vangen.
In juli 2019 werden in totaal werden meer dan 4.000 kinderen tussen de 6 en16 jaar in de Verenigde Staten en het verenigd Koninkrijk ondervraagd. In opdracht van Wunderman Thompson Commerce werd dit onderzoek uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau CensusWide.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Influencers van grote invloed op aankoopgedrag generatie Alpha
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.