Twinkle | Digital Commerce

‘Consument te porren voor online direct-to-consumer-verkoop’

2019-06-27
25071673
  • [nieuws]
  • 1:38

Drie op de tien Nederlanders zijn bereid de supermarkt over te slaan bij voedselaankopen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN Amro.

De helft van de consumenten overweegt dit te doen als deze boodschappen goedkoper zijn of als het speciale producten betreft die niet in de supermarkt te koop zijn.

Eigen webshop aantrekkelijk

Voor producenten kan leveren via een eigen webshop aantrekkelijk zijn, omdat ze nu slechts beperkte informatie van supermarkten ontvangen over het koopgedrag en de wensen van de consument. Dit is aanleiding voor steeds meer producenten om naar mogelijkheden te zoeken om op een digitale manier direct in contact te komen met consumenten, aldus de bank.

De online direct-to-consumer-verkoop bedroeg in 2018 volgens ABN Amro ‘slechts’ 80 miljoen euro, de totale online uitgaven aan boodschappen bedragen 1,48 miljard euro.

De weg vrij

Het D2C-kanaal maakt wel de weg vrij voor rechtstreekse interactie met de consument. De informatie over het koopgedrag biedt inzichten waarmee leveranciers hun assortiment kunnen verbeteren, nieuwe producten testen en herhalingsaankopen stimuleren. Ook blijft de producent tot aan de verkoop eigenaar van het product en bepaalt hij grotendeels zelf welke producten hij verkoopt en tegen welke prijs.

Hobbels

Toch werpt de consument ook een aantal hobbels op, zegt ABN Amro. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 5 procent via een abonnement producten wil ontvangen, iets wat producenten juist een meer stabiele en voorspelbare omzet geeft. Ook zit de consument niet te wachten op verschillende leveranciers aan de deur, weet de bank.

Supermarkt blijft belangrijkste afzetkanaal

ABN Amro verwacht dat steeds meer producenten de rechtstreekse route naar de consument gaan verkennen. Maar de supermarkt blijft nog steeds het belangrijkste afzetkanaal.

Het inrichten van een succesvol direct-to-consumer-model is een grote uitdaging. Logistieke kosten maken het lastig om winstgevend te zijn. Hier kan volgens ABN Amro verandering in komen als producenten de handen ineenslaan en een platform oprichten dat het assortiment van producenten bundelt en verbindt met de consument.

Een andere optie is te investeren in een langdurige strategische samenwerking met supermarkten.