Twinkle | Digital Commerce

Logistiek winnaar Greetz zoekt oplossingen voor piekdrukte

2019-06-27
1000561
  • 1:49

Gisteren wist aanbieder van gepersonaliseerde cadeaus Greetz de titel ‘Logistiek webshop van het jaar 2019’ te winnen tijdens E-commerce Live!.

Een prijs die de webshop vooral dankt aan zijn goede timing en organisatie die nodig is om de logistiek van gepersonaliseerde producten in goede banen de leiden.

In een presentatie na ontvangst van de prijs gaf directeur operations & supply chain Ronald van Hekezen tekst en uitleg over de uitdagingen die komen kijken bij een dergelijk operatie. Zo worden de gepersonaliseerde kaartjes gedrukt in Amsterdam, terwijl bijvoorbeeld bloemen - een populair product - uit Aalsmeer komen. ‘De kaartjes moeten dus apart naar Aalsmeer komen en bij het juiste boeket worden gestopt’, aldus Van Hekezen. Een onderdeel van de logistiek waarbij een goede timing van belang is.

Die timing is één van de onderdelen waarop de webshop goed scoorde. ‘Wat opvalt bij Greetz is de complexiteit van hun logistieke proces. Producten moeten bewerkt worden en de voorraad wordt beheerd op meerdere locaties. De versproducten, zoals taart en gebak, die het bedrijf levert, vormen in combinatie met andere bestelde producten een extra logistieke uitdaging’, is de uitleg van de jury.

Piekmomenten

Een andere uitdaging bij Greetz is echter ook de tijden waarop consumenten bestellen. Dagen als Valentijnsdag, Vaderdag en Moederdag zijn traditioneel druk bij de nummer 53 van de Twinkle100. Dat brengt echter ook uitdagingen met zich mee, aldus Van Hekezen. ‘De klant komt bij ons voornamelijk tijden piekmomenten. En koopt alleen als de ervaring perfect is, zoals de personalisatie, zorg en de verzending. Een gevolg daarvan is een grotere volume. Dat levert soms problemen op. Als het heel druk is, moeten we er bijvoorbeeld voor kiezen om de uiterlijke tijd waarop men kan personaliseren te verlagen. Dat zijn keuzes die je moet maken. We proberen onze klanten dan ook te verleiden om eerder te komen. Zodat we het volume beter kunnen managen.

E-commerce 10

De andere genomineerden voor de logistieke vakprijs waren YourSurprise en Omoda. Ook werd gisteren de E-commerce 10 bekendgemaakt, de lijst met meest innovatieve e-commerceprofessionals van Nederland. Henk Smit, ceo van Kees Smit Tuinmeubelen, wist de prijs in de wacht te slepen. Vorig jaar won Michiel Muller, medeoprichter van Picnic.

Greetz werd vorig jaar overgenomen door Photobox Group.