Twinkle | Digital Commerce

Universeel design voor e-commerce… hoe begin je eraan?

2018-04-06
1000562
  • 7:05

Goed webdesign is een kunst, maar in de steeds veranderende digitale wereld is het nog belangrijker geworden om ervoor te zorgen dat je ontwerpbeslissingen zijn gericht op een toegankelijke gebruikerservaring. Dit vergemakkelijkt niet alleen positievere contacten met het publiek van een bedrijf, maar is ook een belangrijke stap in het vestigen van de reputatie, zichtbaarheid en autoriteit van een merk.

Tekst: Lisanza Faccilongo

De beginselen van universeel design vloeiden voort uit de erkenning van belemmeringen qua toegankelijkheid, met name voor personen met fysieke of cognitieve problemen. Zoals de naam echter al suggereert, reikt universeel design verder dan deze uitdagingen en omvat het de barrières waarmee individuen in alle lagen van de bevolking te maken hebben, en wel om allerlei verschillende redenen.

Het is niet onbelangrijk om rekening te houden met de behoeften van alle gebruikers, maar er zijn een paar basisprincipes die je moet gebruiken om je werk beter te maken en de ‘customer journey’ om te vormen tot een ervaring die toegankelijk en leuk is voor iedereen.

1. Belangrijke functies automatiseren

Een geweldige UX is een UX die de behoeften van de gebruiker voorspelt en zich proactief aanpast om de best mogelijke ervaring te bieden. Om dit te bereiken is het handig om geautomatiseerde functies in je app en website op te nemen die de interactie met de consument stroomlijnen en hun ervaring van je merk intuïtief aanpassen.

Automatisering maakt het mogelijk om de details van een bepaald stuk inhoud aan te passen aan individuele behoeften. Het is ook nuttig voor het vereenvoudigen van het verkoopproces, met inbegrip van het automatisch invullen van (delen van) formulieren en het onthouden van relevante details over een klant. Deze details helpen om betere aanbevelingen te doen en om nauwkeurigere autocomplete voorspellingen te genereren.

2. Omarm ‘Responsive Design’

Een gebruiker kan toegang krijgen tot de inhoud van een breed aanbod aan apparaten. Het is van essentieel belang dat content correct wordt weergegeven op alle formaten en apparaten; het kan echter tijdrovend en moeilijk zijn om een ontwerp voor elke mogelijke variatie te testen en aan te passen. Het responsieve ontwerp maakt gebruik van een combinatie van stylesheets, vloeiende roosters en flexibele beelden om aanpassingen te maken op basis van de gedetecteerde schermgrootte, zonder dat de UI en UX voor elk platform opnieuw moeten worden uitgelijnd.

80 procent van de internetgebruikers heeft een smartphone en er wordt verwacht dat de mobiele verkoop eind 2018 27 procent van de totale e-commerce verkoop in de VS zal uitmaken. De eerste keer dat een klant met je merk interageert, is waarschijnlijk vanaf zijn mobiel. Dus het is belangrijk om een site te bouwen die geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, zodat deze er net zo goed uitziet op mobiel als op een desktop. Als budget geen probleem vormt, optimaliseer dan voor beide - dat betekent dat je een apart UX-ontwerp (gebruikerservaring) maakt voor mobiele gebruikers. Voor kleine bedrijven is budget vaak een factor, dus raad ik dan aan om met een responsief ontwerp te gaan werken.

3. Implementeer kleurtheorie

Kies tekst- en achtergrondkleuren zorgvuldig, niet alleen rekening houdend met de visuele aantrekkingskracht van die kleuren, maar ook hoe goed ze contrasteren. Kleuren hebben een aanzienlijke invloed op de leesbaarheid van tekst op je webpagina's. In geval van twijfel kun je met deze contrastratio-analysator bepalen of je keuzes haalbaar zijn. Dit is vooral belangrijk voor gebruikers die een vorm van kleurenblindheid hebben. Anderen kunnen er de voorkeur aan geven gedimde schermen te gebruiken, waardoor het moeilijker kan worden om onderscheid te maken tussen bepaalde kleuren en tinten. Een slecht gekozen kleurenschema kan navigatie moeilijk maken en potentiële klanten snel afschrikken, dus is het essentieel om de juiste keuzes te maken bij het overwegen van dit aspect van het ontwerp.

4. Toegankelijkheid van het steuntoetsenbord (‘Keyboard Accessibility’)

Niet alle gebruikers zullen de mogelijkheid hebben om met de muis te navigeren op je website. Sommigen kunnen een slechte grijpkracht hebben of worstelen om een muis nauwkeurig te bewegen. Anderen hebben misschien geen toegang tot een werkende muis, of willen misschien je inhoud bladeren met hun ontbijt in de hand. Deze functie stelt gebruikers in staat om te navigeren en te communiceren met een website met behulp van alleen hun toetsenbord. Een goed geïntegreerd toetsenbordinterface kan zelfs worden gebruikt op mobiele apparaten en is geschikt voor gebruikers op een groot aantal verschillende platforms.

De twee belangrijkste elementen van keyboard accessibility zijn dat alle links toegankelijk moeten zijn met de tab-toets en een duidelijke visuele indicator van de momenteel geselecteerde link. Wanneer deze functie geïmplementeerd is, moet je de functionaliteit eens testen en onderzoeken hoe gemakkelijk gebruikers belangrijke gebieden van je website kunnen bereiken met behulp van deze methode. Als aanklikbare elementen slecht worden geordend of te talrijk zijn, kan het frustrerend en verwarrend worden om te navigeren op de site en dit kan ertoe leiden dat gebruikers hun interesse verliezen.

5. Multimedia moeten toegankelijk zijn

Video, audio en beelden zijn een van de meest over het hoofd geziene elementen voor toegankelijkheid. Het gebruik van onderschriften en de juiste alt-tekst is niet alleen een wettelijke vereiste, maar ook nodig om een volledige ervaring te bieden voor onder andere visueel en auditief gehandicapte gebruikers. Terwijl sommige gebruikers gehoorproblemen kunnen hebben, waardoor video-inhoud moeilijk te interpreteren is, kunnen anderen gewoon inhoud bekijken op een moment dat ze een hoorbaar volume niet willen of kunnen gebruiken. Daarom is het van cruciaal belang ervoor te zorgen dat gebruikers nog steeds bewust kunnen worden gemaakt van visuele elementen, zelfs als ze visuele of auditieve beperkingen hebben, of niet in staat zijn om deze functies te laden bij het bekijken van je inhoud. Gratis tools zoals Amara maken ondertiteling eenvoudig te implementeren, net als YouTube.

Sommige leden van uw publiek kunnen gebruik maken van schermlezers, die alle tekst op een bepaalde pagina overbrengen of het scherm hardop lezen. Alt-tekst dient beschrijving, betekenis en context te geven aan visuele elementen.

6. Fouten toegeven

De beste bedoelingen en de meest voorzichtige ontwerpen kunnen nog steeds fout gaan, maar vaak is het niet zozeer de fout die het bedrijfsleven beïnvloedt, maar de reactie. Gebruikers zijn geneigd zichzelf de schuld te geven als ze een technische fout tegenkomen, vooral als ze gewend zijn aan toegankelijkheidsproblemen. Dit kan frustrerend, verontrustend en zelfs genoeg zijn om iemand ervan te weerhouden in de toekomst met een bedrijf zaken te doen. Bedrijven dienen de fout te erkennen, deze zo duidelijk mogelijk uit te leggen en onmiddellijk stappen te ondernemen om de kwestie te verhelpen.

Aan gebruikers de mogelijkheid bieden om terug te keren naar hun taak (voordat de fout gebeurde) helpt om de continuïteit van de gebruikerservaring te behouden en is op zijn beurt een krachtig middel om klantenbinding en vertrouwen van de gebruiker te versterken.

7. Gebruik “Quick View” en andere zwevende effecten

Wanneer je productafbeeldingen zweven, heeft dit het potentieel om de gebruikerservaring gunstig te wijzigen. Een categoriepagina die bijvoorbeeld statisch is, stimuleert weinig activiteit van de gebruiker, ongeacht hoeveel producten je op de pagina hebt. Door het zweefeffect toe te voegen om productinformatie of meerdere weergaven weer te geven, kun je nieuwsgierigheid opwekken bij gebruikers, waardoor ze meer inhoud krijgen om te verwerken, op een boeiendere en interessantere manier. Misschien moet je hiervoor een webdesignfirma inhuren, maar houd er rekening mee dat gebruikers op zoek zijn naar knoppen zoals 'Quick View' en er op zullen klikken.

Om dit verder te ontwikkelen, kun je nog meer zaken laten verschijnen wanneer je boven de afbeelding zweeft, zoals gerelateerde producten, opties, add-ons of een 'Toevoegen aan de winkelmand'-knop. Dit is erg handig voor je gebruikers, waardoor ze hun winkelervaring kunnen verbeteren en kostbare tijd kunnen besparen.

Laat de klant gewoon de aanwijzer over een willekeurig deel van het beeld zweven, en het beeld kan dan inzoomen voor een nadere beschouwing, of overschakelen naar een afzonderlijk close-upbeeld (met hoge resolutie). Je kunt deze ervaring verder aanvullen met verschillende invalshoeken om kijkers een beter begrip te geven van constructie, vakmanschap, textuur, oppervlaktematerialen en andere elementen die hun aankoopbeslissing kunnen sturen.

8. Simplicity is key

Een eenvoudig, intuïtief ontwerp kan helpen de betrokkenheid van klanten te vergroten en tot verkoop leiden. Het toevoegen van witruimte, het bouwen van slechts een paar pagina's om door te navigeren, en het toevoegen van diverse afbeeldingen zijn drie manieren waarop je prioriteit kan geven aan eenvoud bij het ontwerpen van je website. Vermijd tekstintensieve secties en overbodige functies. Ontwerpers zijn het erover eens dat elementen of kenmerken altijd een doel moeten dienen. Het toevoegen van overbodige aspecten kan je website druk en afleidend laten lijken. Dit geldt voor ontwerpfuncties die trendy zijn, zoals live chat en pop-ups. Deze elementen kunnen een geweldige aanvulling zijn en moeten worden uitgevoerd door e-commerce bedrijven die voortdurende betrokkenheid van de gebruiker met deze functies opmerken. Als er geen blijvende betrokkenheid is, is het beter om ze niet toe te voegen omdat ze de gebruiker zouden kunnen afleiden.

Conclusie

Zoals met elk aspect van UX-ontwerp en digitale marketing, is het begrijpen van je publiek essentieel. Plannen voor een ervaring die toegankelijk is voor elke klant, kan een bedrijf ten goede komen zonder afbreuk te doen aan de stijl, toon of boodschap van het merk. Het integreren van deze eenvoudige ontwerptactieken, samen met een minimalistisch ontwerp, kan een drastische impact hebben op je bedrijf. Klanten vinden het prettig om de producten te kunnen ervaren voordat ze deze gaan kopen.

Lisanza Faccilongo is content marketeer bij Sortlist.