Twinkle | Digital Commerce

PostNL innoveert zorgmarkt met nieuwe producten

2019-05-17
1000562
  • [branded content]
  • 5:05

Het is van groot belang dat medicijnen op tijd en in goede staat worden afgeleverd. Online apotheek eFarma vertrouwt daarom op PostNL, dat voor het bedrijf veel meer doet dan alleen pakketten afleveren. Binnenkort worden er twee innovatieve producten in de markt gelanceerd. 

Steeds meer zaken verschuiven richting online, ook in de zorgsector. Dat blijkt uit een door PostNL uitgevoerd onderzoek, waarin naar voren komt dat de online bestedingen in de branche Health & Beauty in 2018 met 17 procent is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is een stuk hoger dan de gemiddelde groei van 10 procent, en in slechts drie branches werd een grotere toename gemeten. Aangezien nu nog maar 20 procent van de Nederlanders die dagelijkse medicijnen nodig heeft ze online bestelt, zit er een enorme groeipotentie in die markt. Het onderzoek staaft dit: één op de drie Nederlanders die nog geen medicatie online bestelt, verwacht dit in de toekomst wel te doen. Hok Tjiook, de oprichter van de online apotheek eFarma, ziet die ontwikkeling ook. Hij verwacht hij in de nabije toekomst 'een stevige groei'.

Nauwe samenwerking met PostNL

Om klanten optimaal te kunnen bedienen én een flink stuk van de omzet uit de verwachte groei te kunnen pakken, werkt Tjiook nauw samen met PostNL. ‘Voor ons was het vanzelfsprekend om te kiezen voor PostNL, want zij hebben de beste dekking van Nederland wat betreft het bezorgen van pakketten’, zegt Tjiook. ‘Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, dus je wilt het meteen goed doen. Dan kies je ook voor de beste in de markt en PostNL is op dit moment degene die de meeste mogelijkheden biedt.’ De klanten van eFarma zitten volgens de oprichter niet per se te springen om snelle levertijden, maar wel eisen ze dat pakketten worden bezorgd op het afgesproken moment. ‘Als het er niet is, dan raken klanten gefrustreerd.’

Uitdagingen in de markt

Tjiook wordt vanuit PostNL ondersteund door Huub Zijlstra. In zijn functie als Sectormanager Health helpt Zijlstra met het verbeteren van de dienstverlening van eFarma. ‘We geloven dat er in health een aantal serieuze uitdagingen zitten. Ook in de thuiszorg staan de wensen van de consument steeds meer centraal en daar willen we een rol in spelen. Het online aanbieden van medicijnen, is een goed voorbeeld van hoe je zorg anders kunt organiseren, zonder dat je hoeft in te boeten aan de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening van de apotheker. Dat is iets waar wij veel potentie in zien. Als eFarma voor meer mensen medicijnen gaat versturen, dan levert dat voor ons natuurlijk ook business op.’

Betere service, minder werk

Voor PostNL is deze markt extra aantrekkelijk omdat de distributie voor 80 tot 90 procent medicijnen betreft voor chronische patiënten. ‘Dat is daarom heel goed en heel efficiënt te organiseren’, legt Zijlstra uit. ‘Als je weet dat van bepaalde mensen de medicatie bijna op is, dan kun je het heel goed organiseren om het product op tijd bij ze te krijgen. Dat betekent dat mensen helemaal niet meer naar de apotheek toe hoeven.’ Om de service compleet te maken, krijgen klanten van tevoren een bericht van eFarma dat er nieuwe medicijnen zijn besteld. ‘Op die manier hoeft de klant zich niet meer te bekommeren om zijn herhaalleveringen’, zegt Tjiook. ‘Het is allemaal goed te plannen en dat zorgt natuurlijk voor minder onnodig werk.’

Medisch brievenbuspakket

De samenwerking tussen eFarma en PostNL strekt verder dan alleen het snel en efficiënt bezorgen van pakketten. Beide bedrijven gaan binnenkort twee nieuwe producten uitrollen. De eerste is het medisch brievenbuspakket. In samenwerking met de verpakkingsindustrie wordt een pakket ontwikkeld van hoogwaardige kwaliteit. ‘Deze verpakking wordt voor de hele industrie ontworpen zodat daar uniformiteit in zit’, licht Zijlstra toe. ‘Als mensen een medisch brievenbuspakket krijgen van PostNL, dan weten ze dat het vanuit een betrouwbare apotheek is verstuurd. Dit is een van onze manieren om zorggerelateerde oplossingen naar een hoger niveau te tillen. Wat we bijvoorbeeld ook doen is incontinentiemateriaal bij mensen over de drempel afleveren. Dat zijn vaak hele grote dozen en de pakketbezorgers vragen daarom actief of ze de spullen op een plek in een huis kunnen plaatsen.’

Passieve koelbox

Het andere product, dat binnenkort wordt gelanceerd, is de passieve koelbox. Dit product is ontstaan vanuit de vraag van ziekenhuizen en is ontworpen om dure medicatie mee te vervoeren. Die kostbare medicijnen worden vanuit ziekenhuizen vervoerd, omdat ze worden voorgeschreven door specialisten en door de poliklinische apotheek wordt gedistribueerd nadat de patiënt  bij de specialist is geweest. Voor het vervoeren van die dure medicijnen heeft PostNL een efficiëntere netwerkoplossing uitgedacht én een betere manier om ze te vervoeren. De temperatuur in de passieve koelbox kan voor een periode van 48 uur gewaarborgd blijven en via een traceersysteem kan de status van het pakket real-time worden bijgehouden.

Getest onder extreme omstandigheden

‘Die goederen hebben een hoge orderwaarde en daarom hebben we er veel aandacht, technologie en energie in gestoken’, zegt Zijlstra. ‘De box wordt ingepakt door de apotheker, zodat we zeker weten dat er geen contaminatie plaatsvindt, dat die box niet open hoeft en dat het product verzegeld bij de mensen aan komt. De box is getest tijdens extreme buitentemperaturen en de temperatuur in de box blijft 48 uur lang stabiel.’ De passieve koelbox worden verder apart vervoerd van de reguliere pakketten. De lading van de bestelbus bestaat alleen uit andere passieve koelboxen en ze mogen alleen vervoerd worden door chauffeurs die een speciale training hebben gevolgd. 

Nieuwe producten ontwikkelen

PostNL wil ondernemers helpen door meer oplossingen voor de zorgmarkt te ontwikkelen en wat dat betreft is eFarma uitermate tevreden over de samenwerking. Volgens Tjiook kunnen eFarma en PostNL nu en in de toekomst dan ook nog veel voor elkaar betekenen. ‘De behoefte van de consument verandert continu. Klanten stellen steeds hogere eisen en daar moet je als apotheker op inspelen. We vragen PostNL vaak of ze ons op dat vlak kunnen helpen. Ook is er ruimte voor creativiteit, zoals het medisch brievenbuspakket en de passieve koelbox laten zien. Verder kijken we of we bijvoorbeeld pakketten op een andere manier kunnen aanbieden, en of er taken zijn die PostNL voor ons zou kunnen doen, zoals het afhandelen van retourzendingen van vervallen geneesmiddelen. Dat zijn allemaal producten die we in samenwerking met PostNL kunnen gaan ontwikkelen.’

(Beeld: Zuiver Beeld)

Meer over het partnership tussen PostNL en eFarma is te vinden op postnl.nl/succesopbestelling. Dit platform helpt en inspireert e-commerce ondernemers die willen groeien door het delen van kennis, inzichten en ervaringen van partijen uit de (logistieke) e-commerce.

Lees ook:
'Bezorgopties zijn goed voor omzet en milieu' (22 februari 2019)
'Kansen grijpen met een goed retourbeleid' (24 januari 2019)