Toen online fashionwinkel Lesara in maart dit jaar zijn deuren sloot, beloofde de Duitse onderneming wel keurig de retouren af te handelen. Het bedrijf blijkt daartoe niet meer in staat.
Dat deelt de curator van Lesara, Christian Graf Brockdorff, mee aan gedupeerde klanten. ‘De middelen voor insolventiefondsen die ik beheer zijn niet voldoende om, onder andere, provisies te bekostigen en te betalen voor de noodzakelijker werkzaamheden en diensten die nodig zijn voor de verwerking van de retourneringsprocessen’, aldus Brockdorff. De curator stelt nu voor aan gedupeerden dat zij hun bestellingen, die zij retour willen sturen, maar moeten houden of cadeau moeten doen aan kennissen of familieleden.
Niet leveren en retourneren
In februari werd bekend dat een doorstart voor Lesara, dat in november vorig jaar uitstel van betaling moest aanvragen, er niet meer inzat. Een maand later sloot de webwinkel zijn deuren, maar de discounter gaf daarbij aan dat bestelde orders wel werden bezorgd. Daarnaast konden klanten ontvangen bestellingen binnen dertig dagen retourneren. In de praktijk bleek dit niet meer te lukken. En ook de levering van bestelde producten stokte, zo bleek uit reacties van gedupeerden.
Lees ook: 'Definitief einde voor Lesara' (11 maart 2019)
Lesara houdt opheffingsuitverkoop omdat ze failliet zijn. Alles voor 10 euro. Vervolgens voor 130 euro besteld begin maart maar tot op heden niets ontvangen Je mag er toch als consument op vertrouwen dat in de faillisementsperiode de curator toezicht houdt op de afwikkeling en of de goederen levert of het geld terug stort. Dit riekt echt naar oplichting. De boedel wordt tijdens de faillisentsperiode onrechtmatig verrijkt.