Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Tuinmaximaal

2019-05-21
1000562
  • [onderzoek]
  • 10:13

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops uit de Twinkle100. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Deze keer bezoekt hij Tuinmaximaal.

--------------------------------------------------------------

Per onderwerp geef ik een waardering van:

*       slecht

**     matig

***   voldoende

**** goed

*****  uitstekend

---------------------------------------------------------------

Algemene eerste indruk ***

Bij de naam Tuinmaximaal dacht ik in eerste instantie aan een tuincentrum. Een nadere blik op de homepage leerde echter dat het gaat om een bedrijf dat voornamelijk huisaanbouwconstructies levert zoals overkappingen, carports en wanden. Naar mijn idee zijn dat zaken die ten koste gaan van je tuin en je huis maximaliseren in plaats van je tuin. Misschien dat Huismaximaal dus een betere naam zou zijn (tip: dat domein is nog vrij). Maar goed, dat terzijde.

De homepage is zeer visueel opgemaakt, met alle belangrijke categorieën als kaders weergegeven, aangevuld met USP- en infokaders. Alle kaders hebben ook nog een doorklikbutton en veel ervan ook een opvallende oranjekleurige ‘vanaf’-prijsbadge. Hierdoor krijgt het geheel een drukke en ietwat schreeuwerige uitstraling.

Afgezien van de prijsbadge zie je geen verschil tussen de categoriekaders en de promokaders. Het is verstandig om wel visueel onderscheid te maken tussen catalogusingangen en andere elementen. Als je dat nalaat komt dat de duidelijkheid niet ten goede en strijden alle elementen even hard om de aandacht van de bezoeker. Het is bovendien onnodig om al die categoriekaders op te nemen, want de categorieën staan al duidelijk in het hoofdmenu.

Aanbieder

Contact en bereikbaarheid ****

De contactpagina is gecombineerd met andere informatie en heet dan ook Showroom & Contact. Naast de bereikbaarheids- en vestigingsinformatie staat er ook informatie over de showroom en locaties waar de producten van Tuinmaximaal zijn geplaatst. Ik zou het overzichtelijker en logischer hebben gevonden als die zaken gescheiden waren. De pagina is een beetje slordig opgemaakt, waarbij het schort aan visuele samenhang en consistentie in uitlijning.

De showroom en het magazijn van Tuinmaximaal (een handelsnaam van Gumax BV) zijn 365 dagen per jaar geopend, op werkdagen van 9 tot 21 uur en in het weekend van 9 tot 18 uur. Hoewel het niet expliciet vermeld wordt, neem ik aan dat de klantenservice ook op die tijden bereikbaar is.

Er wordt een regulier telefoonnummer gebruikt en je kunt het bedrijf mailen via een info-mailadres of via een mailformulier. Dit formulier bevat enkele onvertaalde Engelstalige interfacetekstjes en zo’n irritante recaptcha-antispamfunctie waarbij je plaatjes moet selecteren om door te gaan. De plaatjes zijn vaak zo onduidelijk dat je meerdere keren een selectie moet maken voordat het klopt. Een achterhaald en gebruiksonvriendelijk concept.

Social media ****

Tuinmaximaal is actief op diverse socialmediaplatforms: Facebook, LinkedIn, Pinterest, YouTube en Instagram, waar voornamelijk marketingcontent op gepubliceerd wordt. Op Facebook vindt ook wel klantinteractie plaats.

Opvallend genoeg is er op Pinterest niet alleen aandacht voor de producten van het bedrijf, maar ook relatief veel voor groene tuininrichting, iets waar het bedrijf zich helemaal niet mee bezighoudt.

Voorwaarden en privacyreglement ***

Als lid van Thuiswinkel.org hanteert Tuinmaximaal de algemene voorwaarden van Thuiswinkel. Deze zijn zowel als gewone webpagina als in pdf-formaat beschikbaar. De link naar de algemene voorwaarden staat onderaan de site.

Maar in een van de servicemenu’s in de footer staat een link naar de leveringsvoorwaarden en dat blijkt een heel andere tekst te zijn, die gaat over de leverings- én montagevoorwaarden. Deze tekst is overigens alleen als pdf beschikbaar.

Het is onhandig dat de algemene voorwaarden en de leverings- en montagevoorwaarden totaal los van elkaar staan, vanuit verschillende locaties gelinkt worden en ook niet naar elkaar verwijzen.

Maar het bedrijf doet er nog een schepje bovenop door vanuit drie verschillende locaties naar drie aparte pagina’s over garantie, cookies en de privacybepalingen te verwijzen. In totaal zijn er dus vijf pagina’s met juridische informatie, verspreid opgenomen op de site. Dat kan en moet beter.

Website

Navigatie en structuur ***

Het hoofdmenu is overzichtelijk met een link naar home, zes links naar productcategorieën en een link naar de showroom- en contactpagina. Er verschijnen geen submenu’s als je er met de muis overheen gaat of erop klikt. Ook is er geen visuele aanduiding van de actieve link.

Gaandeweg de review kwam ik erachter dat de drie categorieën Terrasoverkapping, Serre en Veranda feitelijk dezelfde zijn. Alleen de categorienamen, introtekstjes en URL’s verschillen. Eigenlijk zijn er dus maar drie categorieën: ‘overkappingen’, carports en zonweringen.

Als het menu verkort zou worden, zou er ruimte zijn voor een extra ingang ‘Losse onderdelen’, want die staat nu alleen in een submenu.

In de footer staan drie aparte menu’s, waaronder twee servicemenu’s en een inhoudelijk menu met ditmaal twaalf categorieën. Het zijn bij elkaar maar liefst dertig linkjes, waarvan sommige weggelaten of gecombineerd zouden kunnen worden, waarna de rest duidelijker gestructureerd kan worden.

Er zit waarschijnlijk een SEO-motief achter deze opzet, maar je moet nooit uit het oog verliezen dat je een site primair voor je menselijke bezoekers moet optimaliseren, anders kun je je je doel voorbijschieten.

Als je klikt op een (hoofd)categorie dan kom je op de cataloguspagina voor die categorie uit. Maar de hele bovenkant van de pagina (‘boven de vouw’) wordt in beslag genomen door allerlei service-informatie en diverse mediabestanden. Daarna komt pas de productindex, gevolgd door lange teksten die redelijk informatief zijn, maar ook en vooral met het oog op SEO geschreven lijken te zijn.

Ik vind de indeling van deze indexpagina’s niet zo handig, het ligt mijns inziens meer voor de hand om de producten op de eerste plaats te zetten en de extra informatie in een zijkolom te plaatsen, of in elk geval veel minder ruimte in te laten nemen.

Klik je door naar een productpagina, dan is er geen visuele en/of tekstuele aanduiding van de categorie waarin je je bevindt, zo ontbreekt bijvoorbeeld een kruimelpad en categorienaam. Om terug te gaan naar het overzicht moet je dus op de Terug-knop in je browser klikken, of via het hoofdmenu terug navigeren.

Sorteren, selecteren en zoeken **

Er is geen sorteeroptie en geen zoekfunctie. Dat zijn alvast twee minpunten voor dit onderdeel.

In de catalogus heb je wel diverse filters tot je beschikking, waaronder afmetingen, stijl, materiaalsoort en materiaalkleur. Niet alle categorieën hebben overigens al deze filters. De filters hebben een uitgebreide toelichting die zichtbaar wordt als je op het informatie-icoontje bij een filter klikt, dat is een nuttige functie. Als je met je muis over het icoontje zweeft, duikt overigens weer een Engelstalig interfacetekstje op: ‘Click here for more information.’ Beetje slordig.

Alle filters zijn van het aankruisvakjestype, dus een meervoudige selectie is mogelijk. Na aankruisen wordt de selectie automatisch bijgewerkt en dat gebeurt lekker snel. Als je wilt kun je in één keer alle aankruisvakjes leegmaken via een linkje bovenaan de filterkolom.

Het valt op dat een prijsfilter helemaal ontbreekt. En aangezien ook een sorteeroptie ontbreekt, is er dus geen mogelijkheid om snel te zoeken naar een product binnen een bepaald budget. En omdat de producten ook niet standaard op prijs gesorteerd staan, heb je dus geen andere keus dan door alle productpagina’s te bladeren en bij te houden welke producten binnen je budget passen.

De ‘overkappingen’-categorie bestaat uit maar liefst ruim 71 pagina’s met elk negen producten (eigenlijk: productvariaties), dus dat zijn zo’n 640 ‘producten’. Gelukkig kun je door middel van de andere filters je keuze flink beperken en uitkomen op productversies die binnen je budget passen.

Vormgeving ***

Er is door de ontwerpers van deze site zwaar ingezet op visuals. Helaas is er in het ontwerp te weinig visuele hiërarchie aangebracht, waardoor alle grafische elementen evenveel importantie krijgen. En dat geeft de site een overvolle, drukke aanblik. Dit wordt versterkt door de onevenredig grote prijslabels die de productkaders hebben en de volle steunkleuren van de site.

In andere reviews spreek ik nogal eens mijn verwondering uit over de vlakke, contrastarme kleurcombinaties die soms gebruikt worden, maar voor deze site geldt het andere uiterste en ook dat vind ik minder geslaagd.

Het heeft altijd een meerwaarde om je producten goed te laten zien en Tuinmaximaal doet dit voldoende. De producten worden op allerlei manieren visueel voorgesteld: met computer-gegenereerde productfoto’s en echte foto’s van daadwerkelijk geplaatste constructies, maar ook met informatieve video’s, tekeningen, animaties en pdf’s.

Het is wel jammer dat er alleen overzichtsfoto’s te zien zijn en geen detailfoto’s van constructie en materialen. Helaas is er ook geen mogelijkheid om de afbeeldingen die er wel zijn op beeldvullend formaat te zien. Er is wel een soort vergrootglasfunctie voor de productafbeeldingen, maar die werkt zo beroerd dat ze nauwelijks meerwaarde biedt.

De productpagina’s zijn nogal ruim opgemaakt, met onder andere een lichtgroene achtergrond voor de titel. Op grote schermen pakt die achtergrond nogal fors uit. Bij kleinere vensters schaalt dit vlak mee en afhankelijk van de grootte en resolutie past het goed of is het veel te ruim. Dit is een kwestie van niet-geoptimaliseerde CSS-code en kan dus verholpen worden.

De lettergrootte, maar vooral regelafstanden en buttons zijn naar mijn smaak net te groot, waardoor de vormgeving een wat rommelige aanblik biedt. Een compactere vormgeving, met witruimte tussen de visuele groepen in plaats van binnen de groepen, geeft een rustiger beeld en biedt een betere visuele structuur.

Op de productpagina’s staat een soort wizard voor het samenstellen van de constructie, met keuzes voor allerlei opties. Ik vind dit niet zo mooi vormgegeven. Zo staat er een randje om de inhoud van elke optie, dat niets toevoegt en het beeld alleen maar wat onrustig maakt.

Dat wordt versterkt door de weinige witruimte tussen randje en inhoud van het kader. Die witruimte is ook nog eens niet consistent. Haal het randje weg, lijn de inhoud netjes uit, voeg meer witruimte toe aan de bovenkant en het beeld zal veel rustiger ogen. Hetzelfde geldt overigens voor meer elementen op de site; de uitlijning en het gebruik van witruimte kan beter.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid ****

Storingen heb ik niet ondervonden tijdens mijn review en de site functioneert vlekkeloos en snel, met uitzondering van de hierboven genoemde vergrootglasfunctie bij afbeeldingen. Uiteraard is de site responsive en schaalt goed mee op verschillende resoluties. Wel kan de CSS wat beter worden geoptimaliseerd voor de verschillende resoluties om de vormgeving te verbeteren.

De gebruiksvriendelijkheid van de site als geheel is ruim voldoende tot goed. Ik denk wel dat een vereenvoudiging van hoofdmenu en footer-menu’s een verbetering zou opleveren op dit punt. Het is verwarrend om een categorie driemaal op de site te zetten onder andere namen.

Teksten en informatievoorziening ***

De teksten op de site zijn over het algemeen heel redelijk, maar er staan wel de nodige d/t- en spatiefouten in. Ook lopen niet alle zinnen even lekker. De lezer wordt in principe met u aangesproken, maar af en toe wordt er ineens getutoyeerd, soms ook binnen dezelfde tekst. Kortom, de site verdient een goede redacteur die met de taalkundige stofkam door de teksten gaat.

Een belangrijke USP die het bedrijf naar voren brengt is een laagsteprijsgarantie, dat overigens fout gespeld wordt als ‘laagste prijs garantie’. De voorwaarden voor deze garantie zijn enigszins verstopt in de FAQ.

Ze blijken deels heel concreet en nogal strikt, maar deels nogal onduidelijk en multi-interpretabel. Ik denk dat het lastig wordt als consument om gebruik te maken van deze garantie, want er kan al snel iets gevonden worden waardoor het bedrijf kan zeggen dat niet aan de voorwaarden voldaan is.

E-commerce nvt

Mijn (kleine) testbestelling heb ik geannuleerd vóór het moment van levering omdat de levering na de productiedatum van dit artikel zou plaatsvinden. Het bestellen zelf verliep probleemloos en de ordermailtjes waren op zich goed verzorgd.

Het was wel een beetje gek dat in de orderbevestiging de opmerking ‘Er wordt telefonisch contact met u opgenomen voor de levering’ is opgenomen.

Ik had natuurlijk geen overkapping besteld voor deze review, maar een los onderdeel. Ik neem aan dat zulke items gewoon verzonden worden en dat er geen telefonisch gesprek aan voorafgaat. Ik ben in elk geval niet gebeld.

Ook opmerkelijk was dat ik met letterlijk 1 seconde ertussen twee orderbevestigingsmailtjes kreeg, waarvan de eerste de orderstatus aangaf van ‘Het totaalbedrag is nog niet voldaan.’ De tweede mail had die status niet. Inhoudelijk waren ze verder gelijk. Ik had per iDeal betaald en die betaling stond ook gewoon in mijn bankoverzicht. Dit is natuurlijk wel verwarrend.

Omdat deze ervaring waarschijnlijk niet representatief is voor de aankoop en orderafhandeling van een bouwkundige constructie, vind ik een score voor dit onderdeel niet op zijn plaats.

Wel wil ik de kanttekening maken dat áls je ook losse onderdelen via je webshop verkoopt, dat je de afhandeling daarvan wel moet verrichten zoals men dat tegenwoordig van webwinkels gewend is: snel en zonder verwarrende opmerkingen in de automatisch gegenereerde mails.

Er is als consument gevoelsmatig wel een verschil tussen het bestellen van een los product dat gewoon met de post geleverd wordt en het bestellen van een hele aanbouwconstructie, al dan niet inclusief montage. Nu lijkt het erop dat het bedrijf eigenlijk niet goed is ingesteld op de online verkoop van losse onderdelen.

De gehele site en dus ook het bestelgedeelte is beveiligd met een SSL-certificaat. Je kunt op alle gebruikelijke manieren betalen, zowel digitaal via de webshop, als live met pin of cash in de showroom.

Conclusie ***

Tuinmaximaal.nl scoort in grote lijnen een voldoende. Als je een overkapping of andere constructie wilt aanschaffen, dan biedt de site ruime keuze en voldoende gebruiksgemak om tot een bestelling te komen.

Wel zijn er verbeteringen mogelijk wat betreft die gebruiksvriendelijkheid door de catalogus en de menustructuur te versimpelen, af te zien van de onnodige categoriekopieën en de productafbeeldingenfunctie te verbeteren.

De informatievoorziening is goed, maar de teksten kunnen beter. Ook de orderafhandeling van losse onderdelen kan beter, voor zover ik dat kan beoordelen op basis van mijn testaankoop.

De catalogus mist een zoekfunctie, sorteeropties en een prijsfilter en dat zijn toch wel belangrijke tekortkomingen.