Twinkle | Digital Commerce

‘Voorwaarden AliExpress niet geschikt voor Europa’

2019-05-17
1000562
  • 1:18

De retour- en garantievoorwaarden die de Chinese webshop AliExpress hanteert, zijn niet geschikt voor de Europese markt. Dat zeggen zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond.

Zo staat in de voorwaarden van AliExpress dat het niet mogelijk is voor klanten om binnen veertien dagen een product terug te sturen zonder opgaaf van redenen. Dit is in strijd met de Europese regelgeving. Daarnaast geeft het bedrijf geen duidelijke informatie over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar, die in de EU geldt. Tot slot meldt AliExpress dat als een koper een probleem heeft met een leverancier en ze niet tot een oplossing kunnen komen, dat deze klant zich dan moet wenden tot een arbitrage-instituut in Hong Kong. In de Europese regels staat echter dan consumenten het recht hebben om naar een rechter in eigen land te stappen.

Dit alles is voldoende voor de desbetreffende consumentenbonden om hun nationale toezichthouders te vragen op te treden tegen de dochteronderneming van Alibaba. Want, zo stellen de bonden, als AliExpress zich op de Europese markt wil roeren, moet het bedrijf zich ook aanpassen aan de regels die hier gelden. ‘Dat is niet onderhandelbaar’, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. ‘De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met de andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.’

Onlangs werd nog bekend dat Nederlandse klanten gebruik kunnen maken van achteraf betalen bij AliExpress. Een samenwerking tussen Klarna, Adyen en Alipay maakt dit mogelijk.