Twinkle | Digital Commerce

Amazon maakt 3D-scans van mensen in ruil voor cadeaukaart

2019-05-23
1000562
  • [nieuws]
  • 1:36

Amazon maakt in New York 3D-scans van klanten in ruil voor een cadeaukaart van 25 dollar.

De retailer scant vrijwilligers in gewone of badkleding in een sessie die 30 minuten duurt en neemt daarbij ook lengte en gewicht mee in de notities, zo ontdekte Mashable. Amazon zegt de verzamelde gegevens alleen te gebruiken voor intern onderzoek en niet voor marketing.

De technologie van de scans is van Body Labs, een bedrijf dat Amazon in 2017 overnam. Body Labs gaf eerder aan dat scans gebruikt kunnen worden om klanten virtueel een exact passend kledingstuk te laten proberen, schrijft Nu.nl. Maar het is nog niet duidelijk wat Amazon met deze scans wil gaan doen.

Met voice emotie herkennen

Amazon is verder ook druk bezig op het gebied om met voice emotie te herkennen. Dat ontdekte Bloomberg. De retailer werkt aan een voice activated wearable voor aan de pols die in staat is menselijke emoties te herkennen.

Bloomberg had inzage in interne Amazon-documenten. Uit die documenten blijkt dat het om een polsgadget gaat en het wordt omschreven als een gezondheidsproduct. Het betreft een samenwerking, genaamd project Dylan, tussen Lab126 (onder andere van de Echo smart speaker) en het Alexa-softwareteam dat zich met voice bezighoudt.

Smartphone-app

De gadget werkt op basis van een smartphone-app en heeft een microfoon die met behulp van software emotie in de stem van de gadgetdrager kan interpreteren. In het document staat dat deze technologie op een gegeven moment zelfs in staat moet zijn de drager te adviseren in hoe met anderen te interacteren.

Bloomberg schrijft dat het nog onduidelijk is hoe ver het product is gevorderd en of het ooit op de markt zal verschijnen. De technologie kan het bedrijf helpen insights te verzamelen voor potentiële gezondheidsproducten, of worden aangewend om gerichter te adverteren of aanbevelingen te doen.

In 2017 vroeg Amazon patent aan voor een systeem waarin voice-software stempatronen analyseert en kan ontdekken welke emoties iemand op een bepaald moment ervaart.