Fabrikanten van televisies worden ervan verdacht minimumprijzen op te leggen aan Nederlandse webwinkels om zo prijzen kunstmatig hoog te houden. Het vermoeden bestaat dat het gebeurt omdat fysieke winkels dit vragen.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar prijsafspraken bij verkoop van tv's in webwinkels, zo meldt de NOS.
Mogelijk leggen televisiefabrikanten de mogelijk minimumprijzen op aan webwinkels om zo de prijzen kunstmatig hoog te houden. Fysieke winkels zouden hierom vragen omdat ze niet kunnen concurreren met de lage tarieven van webwinkels. Ze willen niet dat hun leveranciers online kortingen bieden.
Verschillende onderwerpen
De ACM gaf vorige maand aan extra te controleren op deze praktijken. De waakhond heeft naar eigen zeggen al verschillende onderzoeken lopen, vooral in sectoren waar fysieke winkels eerder een grote machtspositie hadden. ACM wilde niet tegen de NOS zeggen of er daadwerkelijk een onderzoek loopt naar de tv-fabrikanten.
Gaan ze nu pas een onderzoek starten ???? Ik heb al meer dan 10 jaar geleden contact gehad met de NMA. Werkte destijds in de elektro branche. Een vertegenwoordiger van Samsang gaf toen al duidelijk te kennen dat de modellen uit de 8000 en 9000 serie (destijds de topmodellen) niet onder een door hun bepaalde minimumprijs aangeboden mocht worden. Zou je dit wel doen, dan kreeg je gewoon niets meer geleverd. Maar het is niet alleen Samsung die zich hieraan schuldig maakt. Andere namen uit een lange lijst zijn b.v. Harman Kardon en Jura.
De echte speciaalzaken en winkels waar je goede aftersales en service krijgt, waar je kennis ontvangt bij je aankoop, onze retail wordt kapot gemaakt. Ook een importheffing op consumentenelektronica is noodzakelijk