Twinkle | Digital Commerce

ACM onderzoekt prijsafspraken bij online verkoop van tv's

2019-05-16
1000562
  • 0:50

Fabrikanten van televisies worden ervan verdacht minimumprijzen op te leggen aan Nederlandse webwinkels om zo prijzen kunstmatig hoog te houden. Het vermoeden bestaat dat het gebeurt omdat fysieke winkels dit vragen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar prijsafspraken bij verkoop van tv's in webwinkels, zo meldt de NOS.

Mogelijk leggen televisiefabrikanten de mogelijk minimumprijzen op aan webwinkels om zo de prijzen kunstmatig hoog te houden. Fysieke winkels zouden hierom vragen omdat ze niet kunnen concurreren met de lage tarieven van webwinkels. Ze willen niet dat hun leveranciers online kortingen bieden.

Verschillende onderwerpen

De ACM gaf vorige maand aan extra te controleren op deze praktijken. De waakhond heeft naar eigen zeggen al verschillende onderzoeken lopen, vooral in sectoren waar fysieke winkels eerder een grote machtspositie hadden. ACM wilde niet tegen de NOS zeggen of er daadwerkelijk een onderzoek loopt naar de tv-fabrikanten.