‘Artificial intelligence is de heilige graal’, is de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Leonie Sta van Uiter, online development coördinator van Rivièra Maison.
Tekst: Leonie Sta van Uiter
De consument wil optimaal bediend worden, dat kunnen we wel met zekerheid vaststellen. Maar hoe doen we dat? Dat is de voornaamste vraag. De online wereld ontwikkelt zich snel, wat zorgt voor vele mogelijkheden en bijbehorende uitdagen. Dit maakt het zo ontzettend gaaf om in deze online wereld te werken.
Niet elke bezoeker van de website, niet elke gebruiker van de app of ontvanger van de nieuwsbrief is hetzelfde. Bovendien ziet de consument graag terug wat voor hem relevant is. De mogelijkheden zijn eindeloos in het personaliseren van content. Artificial intelligence (AI) ofwel kunstmatige intelligentie is geen onbekend begrip meer. De ontwikkelingen hierin gaan zo ontzettend snel; zelfs als AI in je interessegebied ligt, is het soms niet bij te houden. Voor veel consumenten zal het (nog) niet wenselijk zijn om alleen maar gepersonaliseerde content te zien. Dat vinden ze misschien zelfs een beetje eng. Er rijzen vragen als: hoe weten ‘ze’ zoveel over mij? Wat weten ‘ze’ nog meer? Hoe zit het met mijn privacy? Maar als we heel eerlijk zijn, hebben we deze vragen allemaal wel eens. Of zijn we op z’n minst verbaasd over hoe ver AI inmiddels kan gaan.
Hoe erg is het eigenlijk als de systemen waar we zo onlosmakelijk mee verbonden zijn meer over ons kunnen leren? Het is haast onontkoombaar dat we steeds meer gaan toegeven aan de verwevenheid van AI in ons dagelijks leven. We nemen de systemen overal mee naartoe en op elk moment van de dag willen we informatie kunnen vragen. We willen snel een compleet, relevant en liefst ook gepersonaliseerd antwoord. We lopen achter de feiten aan als we denken dat alles bij het oude blijft. En wie graag de klant optimaal wil bedienen zal gebruik moeten gaan maken van AI.
Leonie Sta van Uiter is online development coördinator van Rivièra Maison. Zij draagt de pen voor de volgende column over aan Eric van der Palen, e-commerce manager van Brabantia.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Optimaal bedienen vereist AI
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.