Twinkle | Digital Commerce

Hoe verder na een grote brand?

2019-04-16
1000562
  • [branded content]
  • 4:11

In vijf jaar tijd groeide Makeupshoppen uit tot één van de grootste online aanbieders van make-up in Nederland. In september vorig jaar brak er een grote brand uit bij Montapacking in Molenaarsgraaf. Hierdoor werd de volledige voorraad verwoest. Hoe ga je dan verder?

Dat er online vraag is naar make-up bewijzen ondernemers Robin Gerrits en Marian Gerrits. In 2013 startten moeder en zoon Makeupshoppen met als doel make-up aanbieden die niet meer verkrijgbaar is in de winkels. ‘Een klant die jarenlang voor die ene mascara gaat, maar dat product opeens niet meer in de Etos kan vinden, gaat online zoeken’, vertelt Robin. Inmiddels biedt Makeupshoppen ook de nieuwste producten aan. Al vanaf het begin liep de verkoop goed. Eerst via bol.com, daarna ook via Makeupshoppen.nl. ‘We deden alles zelf: inkoop, marketing, bestellingen verpakken en versturen. In de kerstperiode verwerkte mijn moeder in haar eentje 500 bestellingen per dag. Dus eind 2017 ben ik ook fulltime in het bedrijf gestapt. We hebben er toen voor gekozen om het voorraadbeheer door Montapacking te laten doen. In Molenaarsgraaf lag onze hele voorraad opgeslagen. Een klein half jaar later ging die volledig in vlammen op.’

Voorraad volledig verwoest

De verwoestende brand was op donderdag 27 september 2018. Robin: ‘Dat moment kon voor ons niet slechter uitkomen. September is de vooravond van ons drukste kwartaal van het jaar. We hadden extra voorraad ingekocht. Dat was net naar Molenaarsgraaf gegaan, op één klein doosje na. Toen ik de beelden in de media zag, wist ik gelijk: daar blijft niets van over.’ De totale materiële schade was Ä 60.000,-. ‘In eerste instantie overheerst dan verdriet. Zonder voorraad ligt alles stil. Maar op dat moment móét je wel verder.’

Afwikkeling via de verzekering

Gelukkig werd de familie Gerrits snel gerustgesteld. De voorraad was verzekerd bij Nationale-Nederlanden. Marian: ‘We kregen uiteindelijk de volledige schade vergoed. De snelheid waarmee de schade was afgehandeld was heel fijn, maar ook de benadering van de schade-expert. Persoonlijk en meelevend.’ Robin knikt en vult aan: ‘Binnen drie dagen was de schade-expert hier en twee weken later was alles rond. Dat heeft ons enorm geholpen. Dan kan je dat loslaten en door.’

Omzet misgelopen

Naast de verzekering moesten nog meer zaken geregeld worden. Daarbij kreeg Makeupshoppen hulp van de nieuwe logistieke partner. Robin: ‘Binnen zes dagen lag de eerste voorraad daar, maar het heeft wel zes weken geduurd voordat het assortiment volledig op peil was. Niet alles wat we in ons assortiment hadden, was voorradig. En klanten konden ongeveer een week niet bestellen. Dan hoop je maar dat ze terugkomen.’

Meer webshops de dupe

Makeupshoppen was niet de enige webshop met voorraad in Molenaarsgraaf. Marian: ‘Van de webshops die daar hun voorraad hadden opgeslagen, waren er een paar ondernemers die niet verzekerd waren. Zij dachten dat het fulfilment bedrijf een verzekering had.’ Die gedachte snapt Robin wel: ‘Je legt als webshop alles bij hen neer, van opslag tot verzending. Dan begrijp ik dat je denkt dat een verzekering inbegrepen is. Gelukkig waren wij daar wel een beetje in thuis, omdat we altijd een eigen onderneming hebben gehad. Maar ik begrijp wel dat veel webwinkeliers dat niet weten. Daarom is het belangrijk om je als webwinkelier te verdiepen in de risico’s van je bedrijf.’

Bewuster bezig met risico’s

De brand heeft Robin en Marian bewuster gemaakt van de risico’s. Robin: ‘We hebben toen direct gekeken of we nog verzekeringen missen. Nu zijn we verzekerd tegen omzetverlies met een bedrijfsschadeverzekering van Nationale-Nederlanden. En we controleren maandelijks of de verzekeringen nog dekkend zijn. Als de voorraad zo hard groeit, dan heb je niet direct in de gaten dat je onderverzekerd bent. Als ondernemer heb je zoveel petten op. Verzekeringen worden dan vaak als eerste vergeten, maar het is wel een heel belangrijk onderdeel. Zonder verzekeringen had Makeupshoppen waarschijnlijk niet meer bestaan.’

Wacht niet tot er een schade is

Vanuit hun ervaring geven Robin en Marian graag een belangrijke tip aan andere webwinkeliers: ‘Zo’n grote brand is natuurlijk een uitzonderlijke situatie. Maar het kan ook thuis gebeuren. Ondernemers denken misschien, dat overkomt mij toch niet. Of dat regel ik nog wel een keer. Maar voordat je het weet ben je twee jaar verder. En als er dan een schade is, dan ben je te laat. Wij zijn er bovenop gekomen, maar dat was niet voor iedereen het geval. Dat risico wil je niet nemen. Maar over die risico’s nadenken wél. Een aansprakelijkheidsclaim kan je bedrijf bijvoorbeeld om zeep helpen. Maar er zijn weinig webwinkeliers die daarover nadenken.’

Geleidelijk en gecontroleerd verder

Nu, een half jaar later, blikken moeder en zoon terug: ‘De brand heeft ons veel schade opgeleverd, maar we zijn er bovenop gekomen en het gaat hartstikke goed. Sinds vorig jaar zomer verkopen we ook in Duitsland. In de toekomst willen we dat verder uitbreiden. We onderzoeken in welke landen onze producten interessant zijn en we krijgen binnenkort een kantoor in Utrecht.’ Zo groeit Makeupshoppen door, geleidelijk en gecontroleerd. ‘Want als je te snel groot wordt, dan groeit het boven je hoofd en ga je fouten maken’, aldus Robin.

Hét online pakket voor elke webwinkel

Speciaal voor webwinkels heeft Nationale-Nederlanden het Zekerheidspakket. Een online pakket waarmee elke webwinkelier in één keer is verzekerd tegen de meest voorkomende risico’s in zijn branche. Met passende dekkingen en pakketkorting oplopend tot 10% vanaf twee verschillende verzekeringen.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie en contactgegevens op: www.nn.nl/webwinkels

Beeld: Zuiverbeeld