Twinkle | Digital Commerce

Grootste deel Otto-klanten koopt met smartphone of tablet

2019-02-25
1000561
  • [nieuws]
  • 1:16

De Duitse online retailer Otto heeft 8 procent meer omzet geboekt in boekjaar 2018. De opbrengsten kwamen in dat jaar uit op 3,2 miljard euro. Het is voor het eerst dat de Duitse onderneming de grens van drie miljard euro omzet passeert.

Dat laat het bedrijf weten in een interview met ceo Marc Opelt. Het is voor het negende jaar op rij dat Otto in omzet groeit. Het aantal actieve klanten is gestegen naar zeven miljoen. Opvallend is dat meer dan de helft (55 procent) van de klanten hun aankopen via de smartphone of tablet doet. Opelt verwacht dat de groei in het nieuwe boekjaar ongeveer gelijk zal zijn. Mede ook doordat Otto dit jaar honderd miljoen wil investeren in technologie en het creëren van nieuwe banen. Winst maakt het bedrijf ook, aldus Opelt. ‘Maar dit wordt onmiddellijk opnieuw geïnvesteerd in digitalisering en onze transformatie. We hebben besloten om ons nu en in de komende jaren op groei te concentreren. Uiteindelijk zullen we weer reserves aanhouden, maar alles op zijn tijd.’

Platform

Net als bol.com is ook Otto bezig met een transformatie naar platform. De e-tailer noemt het de ‘grootste verandering in de zeventigjarige geschiedenis.’. Opelt legt uit waarom: ‘Om veel nieuwe merken en leveranciers als partner te krijgen, moeten we onze technologische infrastructuur moderniseren, flexibele en geautomatiseerde onboardingssystemen en een nieuwe servicebenadering naar onze partners ontwikkelen. Bijna niets blijft hetzelfde. Vooral ook omdat we onze kantoorgebouwen op grote schaal herbouwen.’