Twinkle | Digital Commerce

Keatz maakt vaart met cloud kitchens in Nederland

2019-03-25
1440960
  • [nieuws]
  • 1:58

Keatz, ‘een familie van virtuele restaurants’, heeft nieuw groeigeld gekregen voor verdere expansie. De start-up zoekt een managing director Benelux.

Keatz is een pionier in dark kitchens. Het gaat om centrale gaarkeukens waarin bezorgmaaltijden worden bereid voor verschillende ‘restaurants’ die niet fysiek zijn te bezoeken. Voor de bezorging van de labels werkt het bedrijf samen met Deliveroo, Uber Eats en in ons land sinds kort met Thuisbezorgd.nl. Keatz spreekt zelf overigens liever van virtual kitchens, cloud kitchens of ghost kitchens. Afgelopen week haalde de start-up 12 miljoen euro aan nieuw groeigeld op.

Keatz houdt momenteel zes virtuele restaurants draaiende: VeganStreets, OnoOnoPoké, MoodyMonkey, GreenGurus, Gringo Burritos en SpoonySoups. TamakaBowls komt daar binnenkort nog bij.

Powered by Thuisbezorgd.nl

Keatz begon in Berlijn en breidde al uit naar München, Barcelona en Madrid. Ook in Amsterdam is het bedrijf actief geworden, ‘powered by Thuisbezorgd.nl’, waarop maaltijden van een aantal labels zijn te bestellen. Het eten wordt bereid in een keuken aan de hoofdstedelijke Quellijnstraat, niet ver van de Albert Cuyp. Daar komen de bezorgers de maaltijden oppikken om op adressen in het centrum te bezorgen.

Ruimteschip 

Uit vacatures valt op te maken dat Keatz zijn ambities niet onder stoelen of banken steekt. Toekomstig keukenpersoneel in Amsterdam wordt aangesproken met teksten als: ‘If you’re offered a seat on a rocket ship, you don’t ask what seat. You just get on. We are Keatz and we are disrupting the food delivery sector!’

So you know. De start-up zoekt ook naar een keukenmanager die de operationele activiteiten in de Amsterdamse gaarkeuken gaat aansturen. Ondertussen zoekt Keatz een managing director Benelux, wat doet vermoeden dat het bedrijf ook buiten Amsterdam actief wil worden. De magaging director, die wel komt te werken in de hoofdstad, rapporteert aan de chief financiel officer van de groep. Keatz werft onder andere ook een social media marketing manager voor de Nederlandse markt, met standplaats Berlijn. Uit de tekst voor deze vacatures: ‘At a time of rapidly changing consumer habits, Keatz is on a mission to transform food delivery into a joyful and celebratory experience.’

Met maaltijdbereiding legt Keatz naar eigen zeggen het laatste puzzelstukje in food delivery. De startup spreekt van de derde golf:

Bright Kitchen

Keatz heeft in Amsterdam een concurrent in Bright Kitchen, opgezet door de Nederlander Rens Bekkers. Hij opende een waaier aan vegetarische delivery only restaurants, waaronder Las Vegan. Ook hij heeft grote internationele ambities.

NB zie ook het hoofdredactioneel commentaar en het interview met UberEats’ Aukelien Tolman in het maartnummer van Twinkle.