De Franse foodtech-startup Clone waagt de stap naar Nederland. Het bedrijf helpt restaurants met het opzetten van virtuele keukens, ook bekend als dark kitchens.
Het is alweer even geleden dat dark kitchens in opkomst waren. In ons land had maaltijdbezorger Deliveroo verschillende van deze restaurants, en ook concepten als Casper en Keatz kwamen met vergelijkbare initiatieven. Deliveroo is inmiddels weg uit ons land, Keatz ook en Casper bestaat ook niet meer. Toch zijn er ondernemers die nog brood zien in het concept. Clone heeft in thuisland Frankrijk een manier gevonden om het werkbaar te maken en introduceert dat nu ook in ons land.
'Al meer dan 2.500 restaurants geholpen'
Clone haalde onlangs 105 miljoen euro op voor zijn Europese groei en gebruikt dat geld nu dus voor uitbreiding naar Nederland. Het bedrijf wil restaurateurs ondersteunen middels een supply chain formule die gekoppeld is aan virtuele restaurantmerken die zich richten op bezorging. ‘Clone heeft al meer dan 2.500 restaurants geholpen om extra omzet te genereren door hun keukens om te vormen tot digitale franchises’, aldus medeoprichter Alexandre Haggai. ‘Ons innovatieve model biedt lokale restaurants de mogelijkheid om virtuele merken te benutten. Via platforms als Uber Eats en Just Eat Takeaway.com creëren we waardevolle nieuwe inkomstenstromen, zonder dat extra investeringen in faciliteiten nodig zijn.’
Voor de Nederlandse markt is Sam Klopper aangesteld als algemeen directeur. Hij werkte eerder in verschillende management- en leiderschapsrollen bij bedrijven als Eatch, Zapp en Deliveroo en kent dus de online foodmarkt. ‘De Nederlandse bezorgmarkt heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende digitale transformatie doorgemaakt. Clone zet de volgende stap en leidt een nieuwe revolutie in maaltijdbezorging.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Clone blaast dark kitchens in Nederland nieuw leven in