Twinkle | Digital Commerce

Instagram introduceert eigen checkout

2019-03-20
1000562
  • 1:04

Instagram rolt langzaam maar zeker meer e-commerce functionaliteiten uit in zijn applicatie. Het sociale medium komt nu met een eigen checkout. Grote merken als Nike en Adidas zijn aangesloten.

Consumenten kunnen daardoor rechtstreeks vanuit de applicatie artikelen uit instagram-foto’s kopen, zonder daarvoor eerst naar de webshop te moeten. Het gaat hierbij om foto’s die door merken zijn geplaatst.

Wie op een dergelijke afbeelding komt, kan (kleding)producten selecteren en vervolgens afrekenen. Ook is het mogelijk om te kiezen uit verschillende maten en kleuren. Wie in de app wil kopen, hoeft alleen eenmalig enkele persoonlijke gegevens, betaalgegevens en bezorgadres in te voeren.

Test in Amerika

Het gehele proces wordt uitgevoerd zonder de applicatie van Instaram te verlaten. Naast het afrekenen, voorziet Instagram ook in updates over bezorging en shipping. Instagram Checkout is nog wel in testfase, en voor nu alleen in Amerika beschikbaar. Het duurt dus waarschijnlijk nog wel even voordat Europese consumenten er gebruik van kunnen maken. In de Verenigde Staten zijn grote retailers en merken als Nike, H&M, Dior, Adidas en Zara al aangesloten.

Rechtstreeks in Instagram producten kopen was eerder nog niet mogelijk. Artikelen konden wel worden geselecteerd voor aanschaf, maar klanten werden vervolgens doorverwezen naar de desbetreffende webwinkels voor de verdere checkout.