Twinkle | Digital Commerce

'Telefoonnummer niet verplicht voor webshops'

2019-02-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Het is niet verplicht voor een webshop of platform om telefonisch bereikbaar te zijn voor consumenten. Maar diezelfde klanten moeten wel de beschikking hebben tot verschillende communicatiemiddelen.

Dat stelt Giovanni Pitruzzella, advocaat-generaal van het Europese Hof voor justitie in een verklaring. Pitruzzella komt met de verklaring nadat de Duitse consumentenbond de Europese tak van Amazon voor het gerecht sleepte omdat die volgens de bond niet op een correcte en duidelijke manier communiceert over de contactinformatie.

Volgens de Bundesverband heeft Amazon inbreuk gemaakt op de Duitse wetgeving. Hierin staat dat handelaren op een duidelijk en begrijpelijke manier hun adres, telefoonnummer en eventueel faxnummer en e-mailadres moeten tonen. Volgens de bond is Amazon zijn verplichtingen niet nagekomen. Wel biedt Amazon een terugbelfunctie en een online chatdienst aan, maar dat volgens Duitse regelgeving niet voldoende.

De consumentenbond stapte vervolgens naar het Duitse gerecht om af te dwingen dat de Europese tak van Amazon het telefoonnummer duidelijker zou tonen. Volgens de advocaat-generaal blijkt uit de EU richtlijn dat de nummers niet per se duidelijk getoond hoeven te worden. En de Europese regelgeving staat boven de wetgeving van de losse lidstaten.

Niet-bindend

Consumenten moeten volgens die Europese wetgeving wel keuzevrijheid hebben in communicatiemethoden met de webshop. Maar de desbetreffende webwinkel mag wel zelf bepalen hoe ze met de klant communiceren. Het advies van Pitruzzella is overigens niet bindend, maar worden voorgesteld aan het Europese Hof van Justitie.