Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel in mode populairst onder jonge starters

2019-01-02
47512673
  • [nieuws]
  • 1:28

Vorig jaar schreven zich 3.585 jonge ondernemers in bij de Kamer van Koophandel. Veel van de nieuwe tienerondernemers houden zich bezig met de online verkoop van kleding.

Dat meldt de Kamer van Koophandel op Radio 1. De ondernemerszin van Nederlandse tieners is groeiende. Het totale aantal starters tussen de 13 en 18 jaar, ongeveer tien per kalenderdag dus vorig jaar, kwam bijna een derde hoger uit dan in 2017.

Karakter, aandacht op school en internet

De Kamer van Koophandel relateert de jeugdige ondernemersdrift allereerst aan toegenomen lef, nieuwsgierigheid en eigenwijsheid onder jongeren. Michiel Huitema, die zich als directeur bezighoudt met starters, zei vanochtend op de radio: ‘Wat we ook weten is dat er op school veel meer les wordt gegeven in ondernemerschap. Er wordt veel meer aandacht aan besteed. Ten slotte is internet een belangrijke factor. Dat biedt jongeren zoveel mogelijkheden, daar kunnen ze zo gemakkelijk mee omgaan. Ze zien hele grote rolmodellen, denk aan vloggers die over de hele wereld gaan.’

Vooral jongens

Van de startende tieners in 2018 was 78 procent een jongen. Het jeugdige zakelijke enthousiasme is in Flevoland, Gelderland en Utrecht het grootst. 'Detailhandel via internet in kleding en modeartikelen' is de populairste categorie om een bedrijf in te beginnen, met 4,8 procent van de startende tieners. Daarmee is deze categorie de koploper van 2017, ‘ontwikkelen, produceren en uitgeven van software’, voorbij. Dat is onder (alleen) jongens overigens nog wel de populairste bedrifjstak.

Jong Ondernemen

De stichting Jong Ondernemen laat de NOS weten dat vorig jaar lessen zijn gegeven aan 56.000 kinderen op middelbare scholen en 5.500 middelbare scholieren. Dat stuwt de interesse in zakendoen onder de jeugd.