Twinkle | Digital Commerce

KvK registreert bijna vijftigduizend starters in vijf jaar

2019-01-08
1024512
  • [nieuws]
  • 1:55

In de afgelopen vijf jaar zijn er 49.747 bedrijven gestart met ‘detailhandel via internet’, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Dat is meer dan het huidige aantal ondernemers in die categorie.

In totaal stonden op 1 januari van dit nieuwe kalenderjaar 46.499 bedrijven ingeschreven als online detailhandelaar:

Het zijn er enkele duizenden minder dan het aantal starters van 2014 tot en met 2018. De verklaring zit hem in het aantal uitschrijvingen; veel ondernemers staken hun activiteiten na niet al te lange tijd.

Kip met gouden eieren

‘Een webwinkel is geen kip met gouden eieren’, stelde Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen in 2012 al. ‘Snel rijk worden? Begin dan geen webwinkel’, adviseerde onderzoeker Jesse Weltevreden anderhalf jaar later in het kader van Shopping2020 (thans ShoppingTomorrow). Een relatief kleine groep ondernemingen tekent voor de meerderheid van de Nederlandse online consumentenbestedingen, blijkt jaarlijks uit de ‘topzware’ Twinkle100.

Starters in 2018

Het laat onverlet dat ieder jaar gemiddeld zo’n tienduizend ondernemers het proberen in de online detailhandel, waaronder steeds meer tieners. Het aantal starters (11.655) was het afgelopen jaar zelfs beduidend hoger dan in de jaren ervoor, leren de cijfers die Twinkle ontving van de Kamer van Koophandel:

Per saldo nam het aantal ondernemers in detailhandel via internet vorig jaar met 'slechts’ 4.302 toe. Het houdt in dat 7.353 bedrijven in de categorie zijn uitgeschreven vorig jaar, om uiteenlopende redenen.

Kijken we naar de afgelopen vijf jaar: tegenover de bijna vijftigduizend starters sinds 2014 staan ongeveer tweeëndertigduizend ondernemers die zijn gestopt. Onder de streep zijn er nu 17.865 registraties meer dan in 2014.

Subcategorie

Binnen de online detailhandelsbedrijven vormen verkopers van kleding- en modeartikelen de grootste groep, met ruim een kwart van de ondernemers. De sterkste groei werd vorig jaar gerealiseerd in ‘algemeen assortiment non-food’:

Wat de cijfers niet zeggen

De genoemde cijfers geven slechts een indicatie van het aantal webwinkeliers in Nederland; het gaat om detailhandelsbedrijven (productverkopers) die primair online actief zijn. Winkelketens die naast vestigingen een webshop in de lucht houden, zitten er bijvoorbeeld niet bij. Online verkopers van digitale producten en van diensten evenmin. Overigens kunnen de ingeschreven bedrijven in ‘detailhandel via internet’ ieder meerdere webshops in de lucht houden. Daarmee zijn de cijfers nog minder veelzeggend als het gaat om het aantal webwinkels in Nederland.