Als er één sector ‘booming’ is in Nederland, dan is het wel de webwinkelbranche. Dat doen de media ons althans geloven. De cijfers liegen er niet om. Waar de online omzet van jaar op jaar met vele procenten groeit, laat de totale detailhandelsomzet juist een krimp zien.
Tel daarbij op de vele succesverhalen van (grote) online retailers in de media en het groeiend aantal berichten van fysieke retailers dat de deuren sluit, omdat zij de transitie naar een succesvolle multichannel-organisatie niet hebben kunnen maken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat overwegend in superlatieven wordt gesproken over de webwinkelbranche.
Door: gastblogger Jesse Weltevreden
De praktijk is echter minder rooskleurig. Even een paar feiten op een rij uit het recent opgeleverde rapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020:
- 82 procent van de ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen uit de webwinkel gehaald.
- 59 procent van de gestarte webwinkels is binnen vier jaar al weer ter ziele
- 49 procent van de webwinkels heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro
- 29 procent van de webwinkels heeft nog nooit winst gemaakt
Deze cijfers zetten de ontwikkeling van de webwinkelbranche in een ander perspectief. Ja, het online winkelen neemt een hoge vlucht en ja, de online omzet groeit hard, maar het is slechts een deel van de webwinkels dat hiervan profiteert. Het gros van de webwinkeliers is echter niet zo succesvol en heeft moeite om de omzet te laten groeien, winst te maken en een goed inkomen uit het bedrijf te halen.
Ambitie
Is het verwonderlijk dat een groot deel van de circa 45.000 webwinkels die Nederland volgens Thuiswinkel.org telt niet succesvol is? Nou nee, sterker nog: het is eigenlijk heel logisch, zoals uit het onderzoek van de expertgroep blijkt. Meer dan de helft van de webwinkeliers is niet fulltime met het bedrijf bezig, maar combineert dit met een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin. Een webwinkel komt vaak voort uit een hobby van de ondernemer en de inkomsten zijn vaak niet meer dan een bijverdienste. Bovendien investeren veel ondernemers weinig geld en tijd in hun webshop. Kortom, een groot aantal webwinkeliers heeft helemaal niet de ambitie om een volwaardig inkomen uit hun bedrijf te halen. Daarvoor moet je meer dan fulltime met de webwinkel bezig zijn en er ook serieus geld in willen investeren. Ook dat blijkt duidelijk uit het onderzoek van de expertgroep.
Toetredingsbarrières
Er is echter ook een grote groep startende ondernemers die – mede door de succesverhalen in de media – wel de ambitie heeft om rijk te worden met een webwinkel. Maar ook voor deze ondernemers geldt dat slechts enkelen hun droom zullen realiseren. De toetredingsbarrières om een webwinkel te starten zijn laag. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel, domeinnaamregistratie, hosting, webshopsoftware inclusief betaalmodule, voor niet meer dan een paar tientjes per maand is de startende webwinkelier tegenwoordig al klaar om zaken te doen. En juist het gemak waarmee je een webwinkel kunt starten, zorgt ervoor dat de meerderheid van de beginnende webwinkeliers het bijltje er binnen vier jaar weer bij neergooit. Tevredenheid over de financiële prestaties is volgens de expertgroep één van de belangrijkste bepalende factoren voor het voornemen om de webwinkel al dan niet voort te zetten. Een webwinkel starten is één ding, maar om deze ook in bedrijfseconomische zin succesvol te maken dient men over tijd, geld, visie en goede online ondernemersvaardigheden te beschikken.
Contrast
Binnen Shopping2020 hebben we met ruim 460 experts de afgelopen maanden getracht om een toekomstvisie te schetsen van het winkelen in 2020. Ontwikkelingen als omnichannel retailing, big data, toenemende digitalisering van producten en diensten, 3D-printing zullen volgens de experts de komende jaren in toenemende mate bepalen hoe bedrijven en consumenten zaken doen. Het online en het offline winkelen zullen meer en meer naar elkaar toegroeien en (mobiele) technologieën gaan een steeds grotere rol spelen in het koopproces. Daarmee zal het contrast tussen de (grote) professionele webwinkels en de ‘hobby’ webwinkels naar mijn mening tussen nu en 2020 alleen maar groter worden.
Dynamiek
Zolang het echter gemakkelijk en goedkoop blijft om een webwinkel te starten, zal de webwinkelwinkelbranche relatief veel dynamiek kennen, met startende en stoppende bedrijven. Is dit erg? Naar mijn mening niet. Mensen moeten vooral hun hobby blijven uitoefenen, zolang ze maar niet verwachten gemakkelijk en snel rijk te worden met een webwinkel. De overgrote meerderheid van de ondernemers die dat verwacht, komt van een koude kermis thuis.
Jesse Weltevreden is lector Online Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020.
Deze posting verscheen eerder op het weblog van Shopping2020, het Nederlandse onderzoeksprogramma over de toekomst van (online) winkelen.
Foto: Easy money concept, Shutterstock
Gelul. Je kijkt te veel naar de cijfers. Sorry voor de woordkeuze maar het is een beroep met een makkelijke instap dus veel dromers en weinig ondernemers. Maar de echte ondernemers steken er wel bovenuit en dus kun je prima rijk worden met een webwinkel.
Neem voetballers. Je hebt alleen een bal en wat ervaring nodig dus denkt de helft van alle twaalfjarige jongens in Nederland dat ze de nieuwe Cruijff of Van Basten gaan worden. Worden ze niet. Op hun zestiende denken ze de nieuwe Ropers te worden en door de iDeal-aanvraag schrijven ze zich in bij de KVK. Ze worden het niet.
Is dat nou zo verrassend? Natuurlijk niet. De opstartkosten of moeilijkheid van de instap bepaalt het succes niet, maar de drive, passie en ondernemerskwaliteiten zijn doorslaggevend. Of je nu social media goeroe, webwinkelier, of slager wordt. Alleen is de opstart bij de laatste van die drie beroepen zoveel groter dat 90% al afhaakt bij het idee.
Maar als jij heel eerlijk bent Jesse wat is dan de makkelijkste manier om snel geld te verdienen? Als profvoetballer, slager of webwinkelier? Ik denk dan toch het laatste!
@dirkjan
Keken er maar eens wat meer mensen naar de cijfertjes.
Dat zou een boel ge-uitverkoop en onder-de-kostprijs-webwinkels schelen.
Verschil met een voetballer is dat deze wèl stopt als hij ontdekt dat hij niet genoeg talent heeft. Bovendien blijft deze niet achter met een schuld en/of voorraad.
En nee, ook de echte ondernemers worden niet snel of prima rijk met een webshop. Da's gewoon hard werken.
"Gelul", dát is nou werkelijk zo'n kul uitdrukking van mensen die niets willen horen wat hen niet zint.
De hele club webwinkel adepten doet praktisch niets anders dan elkaar naschrijven dat het zo geweldig gaat. Nou, dát valt, hoewel deze technologie nooit meer weg is te denken uit ons retailvak, nog wel te bezien:
1. Veel omzet, o.a. van onze grootste webondernemer Wehkamp, is gewoon geconferteerd uit hun bestaande POSTORDER omzet.
2. Het gros van andere omzet komt voort uit maar een paar branches, zoals sex, reizen, boeken en speelgoed.
3. Praktisch de hele groei van de sector 'on-line retailing' komt de laatste jaren voort uit de groei van het aantal webshops van bestaande (fysieke) winkelketens. Dát is maar voor een klein deel additionele webomzet, maar grotendeels kannibalisme op hun winkelverkopen.
Maar die winkels zijn er niet met een webshop ernaast. Die kan immers nooit op, conform dit artikel, tegen de grote 'pure players' die immers niets anders te doen hebben. Winkels kunnen echter die strijd gemakkelijk winnen door hun webshop volledig met hun fysieke winkel te integreren, zodat ze het beste uit twee werelden kunnen bieden. Een positie waar geen webshop hen kan volgen. Die Nieuwe Winkeliers zorgen ook voor aantrekkelijke stadscentra, zoals te lezen valt in mjin artikel "Half Winkelhart? Beter Winkelhart' in het maartnummer van TWINKLE.