Twinkle | Digital Commerce

Sympathieke argumenten

2019-01-16
1000562
  • [interview]
  • 1:48

‘Gratis verzenden is niet meer van deze tijd’, is de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Saskia ter Veld, marketingmanager van Ziengs Schoenen.

'De overdaad aan plastic in het dagelijks leven, het fenomeen zomer- en wintertijd, ongelijke salarissen tussen mannen en vrouwen in gelijke functies… Allemaal voorbeelden van zaken die in de ogen van velen niet meer van deze tijd zijn. Het geeft maar weer aan in hoeverre gewoontes lastig zijn om te buigen en zaken die ouderwets of anderzijds achterhaald zijn niet zomaar veranderd zijn.

Zo ook het gratis heen- en weer verzenden van pakketten. Iets minder controversieel dan bovenstaande voorbeelden, maar niet minder actueel. ‘Gratis verzenden is niet meer van deze tijd’; het is maar net vanuit welk perspectief je het bekijkt. Vanuit de consument? Dan is het antwoord simpel: deze gaat echt niet zomaar betalen voor iets waarvan hij al jaren gewend is dat het meestal gratis is. Iets waarmee wij ons als ‘vandaag besteld = morgen gratis thuisbezorgd’-webwinkeliers natuurlijk gigantisch in de vingers hebben gesneden. Gedreven door de angst voor het verlaten winkelmandje en de enorme hoeveelheid orders die we hiermee potentieel laten liggen, of eigenlijk: aan onze concurrent gunnen. Maar anno 2018 is gratis verzenden allang geen USP meer en de druk op het rendement neemt toe. En dat is nu precies waar de schoen wringt!

Om het tij te keren zullen we op zoek moeten gaan naar manieren waarop we het businessmodel zo kunnen veranderen dat het niet ten koste gaat van de behoefte van de klant (gratis & zo snel mogelijk in huis). Moeten we afscheid nemen van het traditionele logistieke proces gedomineerd door hordes busjes die dagelijks meermaals onze straten aandoen? Of is de consument misschien bereid een toelage te betalen wanneer er sympathieke argumenten worden opgevoerd op het gebied van milieuvriendelijkheid en gezonde arbeidsomstandigheden? De tijd zal het leren. Tot dat moment zullen we onze oude schoenen niet weggooien voordat we nieuwe hebben gekocht ;-)'

Saskia ter Veld is marketingmanager van Ziengs Schoenen. Zij draagt de pen voor de volgende column over aan Rick Nijhuis, manager e-commerce van Scapino.