Twinkle | Digital Commerce

‘Randstad geeft 14 procent online uit’

2019-01-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:12

Consumenten uit de randstad geven nog steeds meer uit online. Inmiddels wordt 14 procent van de gemiddelde bestedingen uitgegeven aan online aankopen. In 2016 was dit nog 11,5 procent.

Dat is één van de conclusies uit het Koopstromen onderzoek Randstad 2018 (PDF), uitgevoerd door I&O Research en DTNP. Verder blijkt uit het onderzoek, waaraan 85.000 huishoudens meededen, dat het online aandeel van dagelijkse boodschappen tussen 2016 en 2018 is verdubbeld van 1,6 procent naar 3,1 procent. In de niet-dagelijkse sector – waaronder bijvoorbeeld kleding en consumentenelektronica vallen – steeg dat aandeel van 20,6 naar 24,2 procent.

Het onderzoek concludeert dat winkelcentra in de randstad niet blijven gespaard voor blijvende groei van online winkelen. Wel beoordelen consumenten fysieke winkels steeds positiever op beleving, winkelaanbod en sfeer. Volgens het onderzoek liggen hier dan ook kansen voor fysieke retailers.

Boodschappen

Opvallend is dus de verdubbeling van het aandeel online boodschappen. Het grootste deel van de consumenten (75 procent) doet hun online boodschappen bij landelijke supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo. Webwinkels van zelfstandige winkeliers hebben een aandeel van 9 procent. ‘Bestel en brengservices’ zoals Picnic hebben een aandeel van 14 procent. De overige 2 procent is voor maaltijdbox-diensten. In vergelijking met 2016 is het aantal consumenten dat boodschappen thuis laat bezorgen toegenomen van 83 naar 92 procent. Afhalen bij een pick up point nam juist flink af: van 12 procent naar 5 procent.