Tijdens de afgelopen decembermaand zijn in totaal 530.000 pakjes te laat bezorgd, wat neerkomt op zo'n 6 procent van de cadeaus. Volgens Q&A, dat de vertraging jaarlijks in kaart brengt, had dat veel beter gekund.
In 2017 telde het onderzoeksbureau nog 447.000 late bezorgingen. Het risico op vertraging is toegenomen, zegt Q&A; ook wanneer in de balans wordt meegewogen dat er in het afgelopen feestdagenseizoen meer orders geplaatst zijn dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Tegen verwachting
Q&A verbaast zich over de verslechtering: de omstandigheden waren afgelopen december namelijk beter dan in 2017, zegt onderzoeker Frank Quix tegen de NOS. 'Kerst viel bijvoorbeeld gunstiger voor de webwinkels en veel aankopen zijn al in het Black Friday-weekend gedaan. En toch zijn de resultaten slechter.'
Gedeelde schuld
De verantwoordelijkheid voor een late levering wordt gedeeld door zowel online retailers, logistieke partijen als de consument zelf, benadrukt de onderzoeker. 'Op websites staat vaak bij producten dat ze beschikbaar zijn en de volgende dag geleverd kunnen worden, terwijl webwinkels die belofte niet waar kunnen maken. Misschien was het product niet op voorraad, maar het kan ook misgaan bij de distributie. En als consument zoeken we vaak zelf het randje op, dus ook ons eigen gedrag heeft ermee te maken.'
Strakkere deadlines
Webshops beloven nog te vaak teveel, zegt de onderzoeker: ze garanderen dat klanten tot middernacht kunnen bestellen voor next day delivery. Quix: 'Misschien kunnen ze beter zeggen: dit is de uiterste deadline om je cadeau op tijd voor Sinterklaas te ontvangen.'
Mensen bestellen te laat. En webwinkels leveren niet zelf dat doet de pakketdienst, misschien beloven zij te veel. Er zijn immers contracten opgesteld toch? Maar uiteindelijk zou ik de oorzaak leggen bij de consument, je moet gewoon eerder je spullen in huis halen.
Je zou als onderzoeksbureau toch niet met zulke onderzoeken te koop willen lopen. Vertragingen zijn met name ontstaan door de piek van Black Friday. Deze piek was niet te voorspellen zo hoog. Honderden mensen hebben gepoogd een sluitende forecast af te geven en niemand zat ermee bij in de buurt, nog niet een beetje. Daar kan niemand iets aan doen. Als de consument slim is houdt deze rekening met incidenten wanneer een pakketje zogenaamd super belangrijk is. Over het algemeen komt een pakketje gewoon op tijd aan.