Twinkle | Digital Commerce

6 procent cadeaus te laat: 'Webwinkels beloven te veel'

2019-01-18
1024512
  • 1:20

Tijdens de afgelopen decembermaand zijn in totaal 530.000 pakjes te laat bezorgd, wat neerkomt op zo'n 6 procent van de cadeaus. Volgens Q&A, dat de vertraging jaarlijks in kaart brengt, had dat veel beter gekund.

In 2017 telde het onderzoeksbureau nog 447.000 late bezorgingen. Het risico op vertraging is toegenomen, zegt Q&A; ook wanneer in de balans wordt meegewogen dat er in het afgelopen feestdagenseizoen meer orders geplaatst zijn dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Tegen verwachting

Q&A verbaast zich over de verslechtering: de omstandigheden waren afgelopen december namelijk beter dan in 2017, zegt onderzoeker Frank Quix tegen de NOS. 'Kerst viel bijvoorbeeld gunstiger voor de webwinkels en veel aankopen zijn al in het Black Friday-weekend gedaan. En toch zijn de resultaten slechter.'

Gedeelde schuld

De verantwoordelijkheid voor een late levering wordt gedeeld door zowel online retailers, logistieke partijen als de consument zelf, benadrukt de onderzoeker. 'Op websites staat vaak bij producten dat ze beschikbaar zijn en de volgende dag geleverd kunnen worden, terwijl webwinkels die belofte niet waar kunnen maken. Misschien was het product niet op voorraad, maar het kan ook misgaan bij de distributie. En als consument zoeken we vaak zelf het randje op, dus ook ons eigen gedrag heeft ermee te maken.'

Strakkere deadlines

Webshops beloven nog te vaak teveel, zegt de onderzoeker: ze garanderen dat klanten tot middernacht kunnen bestellen voor next day delivery. Quix: 'Misschien kunnen ze beter zeggen: dit is de uiterste deadline om je cadeau op tijd voor Sinterklaas te ontvangen.'