Uneto-VNI, de ondernemersvereniging voor installateurs en de elektronische detailhandel, gaat vanaf half januari verder als Techniek Nederland. ‘Het moet veel meer een kwaliteitslabel worden, ook voor consumenten. De eisen voor leden gaan omhoog.’
Aan het woord is Rob Wierenga, hoofd consumentenelektronica en -installatie retail bij Uneto-VNI, de organisatie die begin deze eeuw ontstond uit een fusie van de Unie van Elektrotechnische Ondernemers en de Vereniging Nederlandse Installatiebedrijven. Hij noemt de naamswijziging, per 15 januari 2019, een ‘unieke gelegenheid’ om het onderscheid tussen installateurs en retailers achter te laten. ‘Wij staan voor alles wat met techniek te maken heeft, of het nu gaat om fysieke verkoop of e-commerce, om installatie, reparatie of refurbishment, zakelijk of op de consumentenmarkt. Het kruipt allemaal naar elkaar toe. In onze achterban bevinden zich veel partijen met specifieke technische knowhow en veel ondernemers met commerciële kennis. Door kennisdeling profiteren we van elkaar.’
Van producten naar service
Volgens Wierenga verkopen steeds meer van de 4.630 aangesloten bedrijven (met samen 7.500 vestigingen, 16,6 miljard euro jaaromzet en 125.000 werknemers) online, aan consumenten en/of bedrijven. ‘Elektronica wordt steeds meer online verkocht, neem bijvoorbeeld verlichting en thermostaten. De ketenkolom zoals we die vroeger kenden is niet meer, iedereen heeft of zoekt contact met de eindgebruiker. Die is op zoek naar service, naar toegevoegde waarde, want producten zelf maken het onderscheid niet meer; ze zijn overal te koop. Plug & play blijkt vervolgens nogal eens plug & pray. Belangrijk is dat producten ook functioneren in hun omgeving; het netwerk staat centraal, of dat nu thuis is, op kantoor, in de stad of op nog grotere schaal. Het verdienmodel van de toekomst zit ’m dus in diensten, daarmee onderscheiden we ons ook van de Amazons en de Alibaba’s van deze wereld.’
Prominente rol
Het belang van techniek wordt almaar groter. Dat legitimeert, nee, vereist ook een prominentere rol van Techniek Nederland volgens Wierenga. ‘Zowel de overheid als de eindconsument kijkt steeds kritischer naar kwaliteit, veiligheid, duurzaamheid en privacy; al die slimme producten genereren een hoop data en daarmee verantwoordelijkheid. Daarom gaan de eisen voor onze leden ook omhoog, onder andere op het gebied van personeel. We kunnen Beun de Haas niet in onze achterban hebben. Bij de certificering gaan we daarom ook waarderingen van Klantenvertellen meenemen.’
Waardemerk
Techniek Nederland moet, meer dan Uneto-VNI nu is, een waardemerk worden, aldus Wierenga. ‘Dan doel ik voornamelijk op eindgebruikers, want binnen de installatiebranche zijn we dat al wel. Bij het zien van onze naam moeten klanten weten dat het snor zit, dat ze met een gecertificeerde partij te maken hebben die service hoog in het vaandel heeft. Onze leden kunnen natuurlijk ook lid zijn van een belangenvereniging voor webwinkeliers, zoals MediaMarkt en Expert lid zijn van Thuiswinkel.org. Daar werken we heel goed mee samen; zij de online specialist, wij de techniekspecialist. Ook met belangenverenigingen als ANVR en INretail trekken we op, bijvoorbeeld als het gaat om lobbyactiviteiten. Van een traditionele branchevereniging transformeren we naar een platform.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Uneto-VNI wordt Techniek Nederland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.