Twinkle | Digital Commerce

SEMrush: 'Groeispurt sitebezoek bol.com in november'

2018-12-21
1000562
  • 1:22

Het aantal sessies naar bol.com is in de aanloop naar Kerst opgelopen tot tegen de zestig miljoen. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van oktober.

Dat blijkt uit een meting van onderzoeksbureau SEMrush naar de populairste e-commerce websites in Nederland. Nummer twee op de lijst AH.nl zag het aantal sessies in november toenemen tot net onder de twintig miljoen, terwijl volgens het bureau het aantal sitebezoeken bij Coolblue – runner up van de Twinkle100 – blijft steken op ongeveer 12 miljoen.

Uit de meting valt verder te concluderen dat webshops die zich richten op wonen, fashion en reizen op stukken minder sessies kunnen rekenen. Dat valt te verklaren doordat deze categorieën minder populair zijn voor het doen van Kerst- of sinterklaasaankopen. Webwinkels waarop consumenten Kerstkado’s kopen, of die actief zijn met koopjesdagen als Black Friday, scoren beduidend hoger.

Black Friday

Volgens het bureau speelt Black Friday een belangrijke rol in de meting. In november werd er ruim 1,2 miljoen keer gezocht naar de term ´Black Friday Acties´ in ons land. Vorig jaar lag dit aantal nog een stuk lager: iets minder dan 700.000 keer.

Ook in december drukte

Traditiegetrouw is er bij webwinkels in december ook sprake van enorme drukte. Voor bol.com was afgelopen maandagavond de drukte avond ooit. Op het drukste punt werden er 25 artikelen per seconden verkocht. Vorig jaar waren dit er nog 17. De Twinkle100-aanvoerder verwachtte dit jaar in de laatste twee maanden in eerste instantie 20 miljoen artikelen te verwerken, maar heeft dit inmiddels bijgesteld naar 22 miljoen. En ook Coolblue stelt in de periode voor Kerst dagelijks tienduizenden pakketjes bij zijn klanten af te leveren.