Twinkle | Digital Commerce

Online consument loopt warm voor sportartikelen en kleding

2018-12-20
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

Kleding en sportartikelen waren het afgelopen jaar in trek bij online shoppers. Van de 11,5 miljoen online kopers geeft 55,5 procent aan het vaakst een item uit die categorie online aan te hebben geschaft.

Dat blijkt uit een rapport van het CBS. De cijfers over 2018 worden in dat rapport vergeleken met 2012. In dat jaar kocht 31,2 procent van de online shoppers nog een kleding- of sportartikel. Dit jaar heeft 78 procent van de Nederlanders ouder dan 12 jaar iets online aangeschaft. In 2012 was dit percentage nog 64 procent.

De op één na populairste online shopcategorie is 'Reizen en accommodaties'. Waar dat aandeel in 2012 nog op 34 procent lag, geeft anno 2018 bijna de helft (49,8 procent) van de webshoppers aan vaak een reis of accommodatie online te boeken.

Hardste groeiers

Hoewel deze twee categorieën over het grootste aandeel beschikken, zijn er andere productgroepen die procentueel gezien een grotere stijging hebben doorgemaakt in de afgelopen zes jaar. De categorie 'Huishoudelijke goederen en apparaten' bijvoorbeeld kan nu rekenen op een aandeel van 38 procent, in 2012 was dit nog 'slechts' 15,8 procent. En medicijnen werden in 2012 online nog zelden (2,8 procent) gekocht, zes jaar later kan deze categorie rekenen op een ruime verdriedubbeling (10 procent).

Ouderen

Ook het aantal online shoppers is toegenomen. In 2017 gaf 76 procent van de Nederlanders ouder dan twaalf jaar aan online aankopen te doen, een jaar later is dit percentage 78 procent. Wat opvalt is dat vooral 65-plussers de weg naar de webshop tegenwoordig goed weten te vinden. Waar in 2012 nog 25 procent van de ouderen aangaf weleens online iets te kopen, is dat aandeel nu gestegen naar 45 procent. In de leeftijdscategorie 25- tot 45-jarigen zitten met afstand de meeste (94 procent) online shoppers.