Twinkle | Digital Commerce

‘Bezoeker moet toestemming geven voor like-button’

2018-12-20
1171707
  • 1:24

Fashion ID, een Duitse webwinkel, had geen persoonsgegevens mogen delen via de like-knop van Facebook. Althans niet zonder toestemming van bezoekers.

Dat stelt advocaat-generaal Michal Bobek in een advies (pdf) aan het Europees Hof van Justitie. Het Hof buigt zich over de rechtszaak die door bezoekers is aangespannen tegen Fashion ID, een label van Peek & Cloppenburg.

Doorsturen naar Facebook

Net als veel andere webwinkels en overige websites heeft Fashion ID een like button van Facebook op zijn pagina’s staan, als plug-in. Daardoor wordt informatie over het IP-adres en de recente browsergeschiedenis van bezoekers naar Facebook gestuurd, ook zonder dat zij iets liken en ook als ze zelf geen Facebook-gebruiker zijn.

Verbraucherzentrale NRW, een Duitse vereniging die consumentenbelangen behartigt, heeft zich tegen de webwinkel gekeerd. Zij stelt dat inbreuk wordt gemaakt op de wetgeving inzake gegevensbescherming, omdat gebruikers nooit om toestemming is gevraagd. En heeft de zaak aanhangig gemaakt bij het Oberlandesgericht Düsseldorf.

Gegevensbescherming

De hoogste rechterlijke instantie van de deelstaat Noordrijn-Westfalen verzocht Europa vervolgens om bepalingen uit de vroegere richtlijn gegevensbescherming en de nieuwe Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) nader uit te leggen. Advocaat-generaal Bobek, wiens niet bindende advies doorgaans wel wordt gevolgd door het Europese Hof, is het met de klagers eens (pdf). Hij stelt dat websites in de EU niet zomaar bezoekersgegevens mogen doorsluizen naar Facebook.

Toestemming

Mocht het Hof hem inderdaad volgen, dan moeten webwinkeliers en andere website-aanbieders toestemming vragen voor de gegevensdeling met Facebook, zoals dat nu gebeurt voor de plaatsing van tracking-cookies.

Lees ook: Peek & Cloppenburg komt met Nederlandse webshop (7 december 2018)