Twinkle | Digital Commerce

Tommy Hilfiger-moeder wint nepshopzaak tegen Facebook

2018-12-27
1024512
  • [nieuws]
  • 1:26

Facebook haalt bakzeil in een kort geding dat PVH, moederbedrijf van Tommy Hilfiger, onlangs aanspande. Het platform doet volgens de rechter niet voldoende om nepshops te weren die inbreuk maken op merkrechten.

Via advertenties op het sociale medium leiden cybercriminelen consumenten naar hun online nepshops. PVH maakte de gang naar de rechtbank om te eisen dat Facebook en dochter Instagram alle beschikbare gegevens over malafide merkimitators overdragen.Volgens de Tommy Hilfiger-moeder had Facebook actiever moeten optreden tegen dergelijke partijen en is het platform daarom medeschuldig aan de schade die de nepshops al in Nederland aangericht hebben.

Tekort geschoten

Hoewel de rechter zich niet bevoegd acht nader in te gaan op een specifieke inbreuk op de merkrechten van de modespeler, luidt het vonnis dat Facebook inderdaad tekort geschoten is bij het - tijdig - offline halen van de advertenties met namaakartikelen. Binnen vijf dagen moeten Facebook en Instagram dan ook alle informatie over de inbreukmakers overhandigen. Ook is Facebook veroordeeld tot het betalen van alle proceskosten.

Nepshops definiëren

Om de malafide praktijken in de toekomst een halt toe te roepen, beveelt de rechter Facebook om eerder in te grijpen wanneer nepshops op zijn platform adverteren met Tommy Hilfiger-artikelen. Die zijn volgens de rechter te herkennen aan de volgende kenmerken:

  • lage prijs of grote kortingen;
  • combinatie van 3 of 4 afbeeldingen;
  • de website waarnaar de advertentie doorklikt is anders dan de website die in de advertentie wordt genoemd;
  • de omschrijving is in gebrekkig Engels of irrelevant voor de aangeboden artikelen;
  • vermelding van gratis bezorging;
  • adverteerders zijn Facebook ‘community’-pagina’s die kort voor het plaatsen van de advertentie zijn aangemaakt.  

Lees ook: 'ACM waarschuwt opnieuw voor online nepshops' (06-11-'18)