De dagbladen kopten afgelopen maandag met: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’. Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger, waarschuwt Veilig Verkeer Nederland. Koeriersdiensten rijden binnen de 30 km-zones regelmatig te hard en letten niet op. Met alle risico’s van dien.
Massaal namen de media het persbericht over. De NOS paste het artikel op haar website tot drie keer toe aan, toen bleek dat het bericht was gebaseerd op vage cijfers. Ze gaf uiteindelijk ook de hardwerkende bezorger een stem.
Veilig Verkeer kwam met nieuwe, nog onbekende SWOV-cijfers over verkeersdoden met bestelauto’s die geen enkele aantoonbare relatie met pakketbezorging of ongevallen in woonwijken hadden.
Bestelauto's in Nederland
Van de één miljoen bestelauto’s in Nederland zijn er vijftigduizend voor de pakketbezorging. Dat is 5 procent! Bouw- en servicebusjes zijn 80 procent van het bestelverkeer in woonbuurten. In mijn buurt staan die de hele dag op de stoep. Bovendien gaan er geen 400 miljoen maar 200 miljoen pakjes naar consumenten. De zakelijke pakketmarkt is nog steeds groot. Ik daag Veilig Verkeer Nederland uit om die woonstraat te noemen waar 40 tot 60 bestelauto’s met pakketjes komen. Het bericht laat de bittere smaak van stemmingmakerij achter.
Logistiek in woonwijken
Natuurlijk moeten we beter na gaan denken over de logistiek in woonbuurten. In een woonwijk met, laten we eens zeggen, drieduizend woningen komen elke dag driehonderd pakjes voor consumenten in zes tot tien voertuigen van pakketleveranciers. Die brengen in één moeite door ook de bestellingen van de senioren in de buurt die dankzij de thuiszorg thuis kunnen blijven wonen. Met de groei in online levensmiddelen komen er daarnaast dagelijks maximaal twee dozijn aan voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo door de straten, bij klanten die anders vaak de auto zouden pakken voor de boodschappen. Een groeiend aantal leveringen geschiedt met licht elektrische voertuigen. Het valt dus allemaal wel mee.
De supermarkten, horeca en kantoren in die gemengde woonbuurten krijgen dagelijks ook tien tot twintig vrachtvoertuigen voor de deur. Afvalverwerking tekent voor nog eens zoveel vrachtbewegingen.
Met stip op nummer één staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Miele-reparateur, keukenbouwer, domotica-expert en thuiszorgmedewerkers. Elke dag komen er honderd tot honderdvijftig servicelogistieke bestelauto’s naar die woonwijk.
Tot overmaat van ramp maken ’s avonds tussen zes en negen uur twee- tot driehonderd maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen de buurt onveilig. Houd de kinderen dan maar binnen!
Verbetermogelijkheden
De logistiek in woonwijken moet en kan veel beter. Hoe? Zorg voor voldoende laad- en los- (en parkeer-) mogelijkheden en veilige routes voor de bestelauto’s die echt in die wijk moeten zijn. Zet voertuigen in die beter passen bij de maat van de straat zoals lichte elektrische voertuigen en vrachtfietsen. Natuurlijk zijn alle voertuigen schoon. Regel slimme (en onbemande) afhaalpunten waar consumenten en monteurs die in de buurt moeten zijn hun pakketten kunnen ophalen. Dat kunnen de buren zijn, zoals Homerr en ViaTim dat faciliteren. Webwinkels moeten meer keuze bieden in leveropties en servicepunten. Het is toch zonde als de bezorger voor een gesloten deur staat?
Tenslotte, betrek de bezorgers bij het bedenken van veilige buurtlogistieke oplossingen. Zij kennen de buurt als geen ander. En natuurlijk mogen we hen blijven aanspreken op onveilig gedrag als te hard rijden, op de stoep parkeren en appen achter het stuur.
Integrale mobiliteitsvisie
Het is goed dat Veilig Verkeer Nederland aandacht vraagt voor veilige woonwijken. Maar het is niet eerlijk om pakketbezorgers als de schuldigen aan te wijzen. Kom dan met een integrale mobiliteitsvisie op autoluwe, gezonde en vitale woonwijken, waarbij de bewoners centraal staan, met prioriteit voor lopen en fietsen. Zo wordt de buurtlogistiek goed geregeld.
Ieder heeft zo zijn aandeel in de molibiteitsproblematiek. Punt is wel dat juist echt onveilig verkeersgedrag een prominent probleem is bij pakketbezorgers en dat komt vrijwel volledig door de uitermate "optimale" planning die de bezorgers meekrijgen. Die planning c.q. efficiëntiedrang is ver doorgeslagen waardoor bezorgers (ZZP-ers en in dienst) totaal onhaalbare routes mee krijgen om te bezorgen voor een bepaalde deadline. Hoe vaak zie ik niet bezorgers rennen met pakketjes van deur tot deur, De gekste dingen doen om seconden te winnen etc. Bij mij komt men al niet meer bezorgen omdat wij met onze oprijlaan te veel tijd kosten en ZZP'ers op mijn pakketjes geen winst maken en tijd tekort komen.