De maatschappelijke kosten die voortvloeien uit het afleveren van online bestelde pakketten, bijvoorbeeld door CO2-uitstoot en verkeersopstoppingen door bestelbusjes, komen uit rond de dertig cent per pakje. Dat becijferde UAntwerpen-onderzoeker Joris Beckers.
In een interview met de Belgische zakenkrant Gondola legt hij uit dat de huidige logistieke structuur hoge maatschappelijke kosten met zich meebrengt. '30 eurocent per pakje lijkt misschien niet veel, maar als je weet dat er minimaal 150.000 pakjes per dag geleverd worden, kost dat de maatschappij 45.000 euro per dag.' Die kwantificatie is gebaseerd op België: het aantal vervoerde pakjes per dag ligt in Nederland nog een stuk hoger.
Last mile
Die rekening groeit voornamelijk op de last mile, volgens de onderzoeker. 'De kostprijs van de befaamde last mile is bij e-commerce heel groot: 50 procent tot 75 procent van de distributiekost. Dat is veel hoger dan bij de klassieke distributie. De kosten bestaan uit het uurloon voor de chauffeur, de vrachtwagen, de brandstof, parkeerplaats. Dat is een aanzienlijke kostenpost die er zomaar bijgekomen is en waarvoor bedrijven op alle mogelijke manieren een oplossing zoeken.'
Microhubs en fietsen
Evenals lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel ziet Beckers - niet te verwarren met de mede-oprichter van Picnic - toekomst in pick-up points op wijkniveau, die hij aanduidt als 'microhubs'. Ook het werken met kleinere voertuigen kan volgens hem leveringen versnellen. 'Coolblue kondigde recent aan om binnen de twee uur te leveren in Antwerpen. Dat doen ze met fietsen. Ze pakken ermee uit en zeggen dat ze milieuvriendelijk zijn, maar ze doen het omdat het gewoon sneller is.'
In het nieuwste nummer van Twinkle, dat vandaag verschijnt, beschrijft auteur Ton Verheijen diverse ontwikkelingen in 'gefragmenteerd en versnipperd' bezorgland.
Ik laat mij graag corrigeren, maar dan heeft men het nog niet eens over de retourstroom van de pakketjes.
En wat zou het kosten als iedereen die nu pakje ontvangt het niet online had besteld maar daarvoor met de auto naar de stad gereden zou zijn (nog even exclusief het kapitaal aan parkeerkosten). Dat zou toch een stuk hogere milieubelasting en opstoppingen tot gevolg hebben gok ik zo.
Goed om te zien dat ze dit ook in Belgie aan het onderzoeken zijn. Voor de Nederlandse markt heeft Thuiswinkel.org begin dit jaar een rekenmethodiek gelanceerd waarmee webwinkels de hoeveelheid CO2 die samengaat met de bezorging van een individueel pakje kunnen uitrekenen. Bewustbezorgd is ontwikkeld samen met de Topsector Logistiek en TNO. Op deze wijze hopen we de hoeveelheid CO2 zo veel mogelijk te reduceren. Momenteel werken we aan de uitrol van dit systeem. https://www.thuiswinkel.org/bedrijven/belangenbehartiging/duurzaamheid/bewust-bezorgd
Interessant onderzoek. Het pakketnetwerk in Nederland is zeer fijnmazig, de kosten zouden maar zo heel anders kunnen liggen. De last mile van de e-commerce is heel efficiënt georganiseerd: als je een boek next day laat bezorgen, dan kost dat 19 gram CO2. Daar kun je slecht 100 meter voor rijden in je auto. Terecht zegt de onderzoeker dat e-commerce bedrijven werken aan diverse oplossingen om de last mile levering nog efficiënter en milieuvriendelijker in te richten en consumenten te helpen daarin ook duurzame keuzes te maken.
Er is niks zo inefficiënt als online verkoop. Vergeet niet alle retour pakketjes, het aan de deur komen en niet thuis, vervolgens moet de klant alsnog met auto naar afhaalpunt. Retourgoederen wordt weer verkocht en dus nog een keer heen gezonden. Gemiddeld over alle e-commerce goederen gaat 33% heel de tijd heen en weer zonder dat er een definitieve verkoop plaats vind