Twinkle | Digital Commerce

(G)een conversiekiller

2020-09-11
1000562
  • [opinie]
  • 1:46

‘Milieubewust zijn is een conversiekiller’, was de stelling die de redactie van Twinkle voorlegde aan Gertie Bin.

Bij bovenstaande stelling kreeg ik een glimlach op mijn gezicht. Laten wij daar nou net een test op hebben afgerond met interessante resultaten. En wat daaraan voorafging was net zo interessant. Binnen het managementteam waren we er namelijk van overtuigd dat het juist goed is om consumenten bewust te maken van hun milieu-impact en daarover te communiceren in de check-out. Het idee was dan ook om bij de bezorgmethodes te laten zien welke opties er zijn en welke invloed die hebben op de CO²-uitstoot. Toen we dit aan het marketingteam presenteerden, was 80% kritisch over dit concept. De algemene opvatting was dat een klant dit niet wilde zien en het inderdaad een conversiekiller zou zijn.

Was het plan daardoor van de baan? Nee, we zijn met alle voors en tegens aan de slag gegaan en tot een testplan gekomen waarbij we wilden uitsluiten dat het tonen van de CO²-uitstoot per bezorgmethode negatief effect zou hebben op de conversie. In de check-out toonden we bijvoorbeeld bij same day delivery: Geen haast? Met standaard-bezorging is de CO²-uitstoot gemiddeld 51% lager. De test heeft drie weken gelopen en de uitkomst daarvan was verrassend! Het tonen van CO²-gegevens had geen negatief invloed op de conversie. Klanten waren hierdoor juist eerder geneigd om een andere – en groenere – bezorgmethode te kiezen. We zagen onder meer een uplift van 19% in de keuze voor pick-up-points; veruit de meeste groene bezorgmethode.

Voor ons was de conclusie duidelijk: milieubewust zijn is geen conversiekiller. En we moeten ons ook afvragen of we niet zijn doorgeslagen in afrekenen op conversie. Is dit het enige doel? Moeten we als bedrijf niet een bijdrage leveren aan de bewustwording bij de consument? Persoonlijk denk ik dat wij die verantwoordelijkheid moeten nemen en daar is dit een begin van. Voor ons betekent het dat de test wordt doorgevoerd en Omoda zo zijn steentje bijdraagt. Dus ik zie milieubewust zijn juist als een kans als het gaat om verandering in ons koopgedrag.

Gertie Bin is marketing en e-commerce manager bij Omoda. Zij geeft de pen voor de volgende column door aan Ewoud Frielink, e-commerce manager van Polaroid.com.