Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize trekt portemonnee voor e-commerce

2018-12-03
1500500
  • [nieuws]
  • 1:22

In de strijd om de moderne boodschappenkoper investeert Ahold Delhaize flink meer in e-commerce en benoemt nog deze maand een chief digital officer.

Dat zegt ceo Frans Muller in gesprek met het FD. 'We moeten meer durven experimenteren. Ik wil meer inspiratie en creativiteit zien en minder vaak horen “Dat kan niet', of ”Dat gaat niet“ zonder dat we het geprobeerd hebben', aldus de topman.

Kunstmatige intelligentie

Tot die experimenten behoren onder meer een volledig geautomatiseerd sorteercentrum in de Verenigde Staten en proeven met kunstmatige intelligentie. Met AI kan Ahold Delhaize zijn klanten nog gerichter benaderen, zegt Muller. 'Het zal ook helpen om onze bevoorrading efficiënter te maken. Denk verder aan robots in de winkels en in de distributiecentra.'

Pijlen op online

Muller nam in juli dit jaar het stokje over van voormalig ceo Dick Boer en zet vanuit die nieuwe rol alle zeilen bij om ontwikkelingen op het gebied van e-commerce te versnellen. Zo geeft hij aan niet tevreden te zijn over het online groeitempo van Ahold Delhaize in de Verenigde Staten, waar het bedrijf vertegenwoordigd wordt door digitale supermarkt Peapod.

Samen sterker

Ondertussen voert Ahold Delhaize allerlei testen uit op technisch vlak, in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en de TU Delft. 'Het schap kan je bijvoorbeeld adviseren welke wijn past bij het juiste gerecht. Of je moet denken aan het bepalen van de snelste winkelroute', verklaarde Muller tijdens de officiële opening van het lab, bijgewoond door Twinkle.

Lees ook: 'Ahold Delhaize wil online omzet in drie jaar verdubbelen' (13-11-'18)