Twinkle | Digital Commerce

Helft omzet PostNL gerelateerd aan e-commerce

2018-11-05
1000562
  • [nieuws]
  • 1:26

Inmiddels is de helft van de omzet van PostNL te relateren aan e-commerce activiteiten. Dat blijkt uit de cijfers van het derde kwartaal die het bedrijf vanmorgen publiceerde.

In de afgelopen negen maanden groeide dat aandeel van 44 naar 49 procent. Het derde kwartaal bracht PostNL een omzet van 638 miljoen euro, met een onderliggend cash bedrijfsresultaat van 23 miljoen euro. Dat is beter dan het bedrijfsresultaat van het tweede kwartaal dit jaar, dat uitdraaide op een verlies van één miljoen euro; minder goed echter dan de 25 miljoen euro winst van het derde kwartaal van 2017. De sterke groei van e-commerce deed het volume pakketten groeien met 20 procent, becijfert PostNL.

Verkoop postdochters

'Met tevredenheid kunnen we melden dat de resultaten in het derde kwartaal in lijn zijn met onze verwachtingen', verklaart ceo Herna Verhagen. '49 procent van onze omzet is nu e-commerce gerelateerd, ook door het besluit in augustus om Nexive en Postcon te gaan verkopen.' De benodigde investeringen voor de respectievelijk Duitse en Italiaanse postdochters drukten teveel op de resultaten van PostNL, vond de vervoerder. Verwacht wordt dat beide bedrijven in het eerste halfjaar van 2019 definitief verkocht worden.

PostNL richt de pijlen ondertussen liever op de aan online verkopen gerelateerde inkomsten: 'De omzet, inclusief Spring, groeide met dubbele cijfers, wat onze solide positie in de e-commerce logistiekmarkt in de Benelux onderstreept.'

Op de drempel van de feestdagenperiode van 2018 opende PostNL drie nieuwe sorteercentra. 'Wij bereiden ons voor op de piekperiode', aldus Verhagen. Komende week start het bedrijf alvast met een campagne om consumenten bewust te maken van mogelijk langer durende leveringen in de aankomende weken.