De Nederlandse consument heeft Black Friday stevig omarmd: afgelopen vrijdag werd 3,5 miljoen keer afgerekend via iDeal, een stijging van 47 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal transacties per seconde liep op tot 596 rond 12:00 uur.
Dat meldt Betaalvereniging Nederland-voorlichter Berend Jan Beugel aan Twinkle. De groei van het aantal iDeal-transacties ligt dit jaar lager dan vorig jaar, toen een stijging van 65 procent gemeten werd. Desondanks is ook dit jaar sprake van een sterke groei, met 1,1 miljoen meer betalingen via iDeal dan in 2017.
Betaalverkeer
Hoewel het aantal pinbetalingen nog steeds het Black Friday-betaalverkeer domineert, is het aantal iDeal-transacties aanzienlijk sneller gestegen. In totaal pinden kopers vrijdag bijna 19 miljoen keer, een groei van 21 procent. Het aantal iDeal-transacties, dat die dag 47 procent groeide, overschreed afgelopen week nog vóór Black Friday de grens van twee miljard.
Zes keer zoveel omzet
In fysieke winkels pinden klanten voor een bedrag van bijna 475 miljoen euro. Met een iDeal-recordomzet van 275,5 miljoen euro daarbij opgeteld gaven consumenten afgelopen vrijdag 750 miljoen euro uit. Op een reguliere vrijdag ligt dat bedrag rond de 120 miljoen euro.
Thuiswinkel.org meldt vandaag op basis van peilingen onder leden dat online bestedingen afgelopen week 27 procent hoger lagen dan in een reguliere week. De koopjesdagen stuwden de online weekomzet naar een geschatte 329,7 miljoen euro.
Vertraging
Inmiddels komen van diverse kanten meldingen vertraging, veroorzaakt door de piekdrukte. PostNL rept op Twitter over vertaging van een 'klein deel' van de bestellingen; bol.com verloot een cadeaukaart van 150 euro onder klanten die zelf aangeven dat hun bestelling een paar dagen later geleverd mag worden.
UPDATE 27-11
Betaalvereniging Nederland laat aan Twinkle weten dat het aantal iDeal-transacties op Black Friday nog iets hoger lag, na correctie van de voorlopige cijfers: het ging in totaal om bijna 3,6 miljoen transacties op vrijdag 23 november, met een bijbehorende omzet van ruim 474,9 miljoen euro.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online betalen hardste stijger op Black Friday
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.